Jeepnieci - Auto 4x4 "na co dzień"

 

Co powinieneś wiedzieć przez zakupem auta terenowego!

Na Polskich „dziurawych” drogach bardzo dobrze sprawują się pojazdy terenowe, które cechuje pewnego rodzaju uniwersalność (napęd 4x4, kombi, hak). Należy jednak pamiętać, że o taki samochód należy odpowiednio dbać, co wymaga od właściciela posiadania pewnej wiedzy, stosownych umiejętności oraz co najważniejsze, o wiele większych nakładów niż przy normalnym samochodzie osobowym (tzw. "plaskaczu”).

Przy samochodzie terenowym dochodzi kilka istotnych elementów, o które trzeba należycie dbać:
- silnik (regularna wymiana płynów eksploatacyjnych, filtrów, świec)
- układ napędowy (mosty, reduktor)
- zawieszenie (tarcze, klocki hamulcowe, amortyzatory, sprężyny)
- opony

Awaria, któregoś z w/wym. elementów przeważnie oznacza wydatek kilku tysięcy złotych.

Istnieją dwie grupy posiadaczy aut terenowych:
- osoby które kupują auto 4x4 aby wykorzystywać go w teren,
- osoby które kupują auto 4x4 aby poruszać się wyłącznie w ruchu miejskim.

Zarówno pierwszym jak i drugim przypadku opisane wyżej elementy mają duże znaczenie. Oczywiście auto do typowego off-road`u będzie charakteryzować wzmocnione i podniesione zawieszenie (tzw. lift), opony terenowe, dodatkowe osłony, zmiana układy dolotowego powietrza (tzw. snorkel).

Niestety pojazd 4x4, który będzie bardzo dobrze sobie radził w terenie nie jest zbyt komfortowym – i na odwrót. Istnieje potoczna opinia, że typowy pojazd terenowy powinien być oparty o konstrukcję ramową, która lepiej znosi obciążenia.

Na pewno większość spotkała się z terminem tzw. „lift”. Najogólniej mówiąc ma to na celu podniesienie właściwości terenowych samochodu poprzez podniesienie zawieszenia pojazdu lub nadwozia względem ramy. Trzeba podkreślić iż o ile poprawia to możliwości terenowe, o tyle pogarsza zachowanie się pojazdu na drodze asfaltowej.

Przed zakupem auta terenowego warto rozważyć czy tak naprawdę jest to konieczne, bo może nasze wymagania spełni typowy pojazd SUV, czy też modele osobowe z napędem na obie osie (np. Audi All-road, Volvo V70).

Nie wchodząc w szczegóły i techniczny podział najogólniej mówiąc samochody terenowe posiadają stały napęd na cztery koła lub dołączany napęd przedniej osi.

Wybór silnika to kwestia drugorzędna i raczej jest już cecha indywidualna każdego użytkownika. Należy jednak wskazać, iż w zdecydowanej większości pojazdy z silnikiem diesla posiadają znacznie większy przebieg co wiąże się ze znacznym zużycie elementów silnika. Zakup pojazdu z dobrze współpracującą instalacją LPG nie będzie stwarzał więcej problemów niż typowy silnik diesla (oczywiście od każdej reguły zdarzają się wyjątki).

Pojazdy terenowe są również wykorzystywane do holowania przyczep. Można pokusić się o stwierdzenie, że lepszym do tego będzie auto ze stałym napędem na cztery koła – jest bardziej stabilniejsze.

Newralgicznym elementem samochodu jest oczywiście skrzynia biegów. Większość pojazdów m-ki JEEP posiada automatyczne skrzynie biegów. Nieprawidłowe użytkowanie skrzyni poprzez pozorne oszczędności (nieprawidłowy olej, nieterminowość wymiany oleju, nieprawidłowa wymiana oleju, pozostawianie starych filtrów, itd.) finalnie powodują wydatek kilku tysięcy złotych. Sprawna skrzynia biegów daje więcej przyjemności niż kłopotów.

Zapewne większość nosi się z pytaniem ile pali samochód terenowy? Trzeba wziąć pod uwagę, że takie auto jest cięższe, posiada mocny silnik, napęd na obie osie – nie może palić tyle ile samochód osobowy!

Dobry i zadbany samochód terenowy musi kosztować! Niska cena raczej powinna odstraszać niż zachęcać. Kilka razy zdarzało się, że tzw. okazjonalny zakup samochodu za kwotę 25.000zł powodował pozostawienie w warsztacie prawie drugie tyle. Należy pamiętać, że codzienna obsługa samochodu terenowego jest znacznie wyższa niż auta osobowego.

 

opracował goliacik

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google