Jeepnieci - Grubość lakieru

 

co może nam powiedzieć grubość lakieru?!?!

  • 80-200 mikronów - fabryczna grubość powłoki lakieru,
  • 200-300 mikronów - po drobnych poprawkach lakierniczych (tzw. drugi lakier),
  • 300-500 mikronów - powierzchnie po naprawach blacharskich ze szpachlowaniem,
  • powyzej 500 mikronów - poważne prace blacharskie z "grubym" szpachlowaniem.

Odnośnie fabrycznej wartości grubości lakieru to jest kwestia uzależniona od producenta danej marki. Znawcy piszą, że przy jednym lakierowaniu nie osiągalne jest 200 mikronów i twierdząc, że fabryczna grubość realnie znajduje się w przedziale 130 - 160 mikronów..

 

Pierwszą ważną kwestią jest to, aby umówić się na oglądanie samochodu w dzień słoneczny. Pozwoli to nam już wstępnie zwrócić uwagę czy na lakierze są różnice w odcieniach poszczególnych elementów nadwozia (drzwi, maski, klapy bagażnika). Należy również zwrócić uwagę na wszelkie odpryski, gdyż czasami w nich widać drugą warstwę lakieru. Również nierówności na rogach elementów mogą wskazywać na ponowne malowanie.

 

Druga kwestia to to, że czasem nawet "na oko" trudno ocenić czy auto było drugi raz malowane, czy też szpachlowane. Kiedy tylko pojawiają się wątpliwości to warto mieć przy sobie miernik grubości lakieru, dzięki któremy można sprawdzić czy na poszczególnych elementach auta ie ma zbyt istotnych różnic w grubości warstwy lakieru. Kiedy auto ma być bezwypadkowe to grubość lakieru na całej powierzchni powinna być identyczna. Dopuszczone są drobne różnice, jednak wszystko w granicach rozsądku. Nie każda ujawniona różnica oznacza, że auto jest powypadkowe gdyż czasem może to wynikać z ponownego polakierowania danego elementu z uwagi na jego np. zarysowania, wymianę, itp..

 

Obecnie na rynku dostępne są mierniki magnetyczne i elektroniczne. Ich ceny są odwzorowaniem ich parametrów i można je nabyć od kilkunastu złotych. Te najtańsze (magnetyczne) przeważnie z wyglądu przypominają długopis. Posiadają wysuwaną skalę z mały magnesem, który przyciągany jest przez stalową blachę. Kiedy element będzie szpachlowany lub lakierowany skala wysunie się "mniej" a sam magnes wyraźnie łatwiej da się odciągnąć. Kiedy auto nie było lakierowane lub szpachlowane magnes pownien ochodzić zawsze z taką samą siłą.

Mierniki elektroniczne są już dużo bardziej precyzyjne, a co za tym idzie o wiele droższe (od kilkuset do kilku tysięcy złotych). Jednak przy ich pomocy możemy sprawdzić dokładnie grubość lakieru w mikrometrach. Należy pamiętać, aby badane miejsce przetrzeć szmatką, gdyż kurz może powodować przekłamania wartości grubości lakieru.

 

opracował goliacik

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google