Jeepnieci - Podstawowe pojęcia

 


kąt natarcia/rampowy/zejścia

są to kąty opisujące własności terenowe pojazdu. Pierwszy opisuje maksymalne nachylenie podjazdu, na który możemy się wspinać bez urwania zderzaka, analogicznie, ostatni mówi o maksymalnym nachyleniu zjazdu. Kąt rampowy z kolei opisuje nam sytuację przejazdu przez grzbiet wzniesienia, czyli jaki jest maksymalny kąt pomiędzy podjazdem i płaszczyzną nie powodujący zawiśnięcia auta na podłużnicach

mechanizm różnicowy
zwany też dyferencjałem, jest to rodzaj przekładni, mający na celu rozdzielanie momentu obrotowego według pewnej proporcji. Ogólnie mówiąc służy on do umożliwienia kręcenia się kół z różnymi prędkościami (w zakręcie, gdy każde koło pokonuje inny dystans). Z angielskiego przyjęło się określać dyferencjały jako otwarte (najprostsze, dzielące moment po równo), LSD (o ograniczonym ślizgu) i blokowane.

prześwit
przez prześwit rozumiemy minimalną odległość od podłoża do elementów samochodu (naturalnie poza oponami). W przypadku sztywnych mostów przez prześwit rozumie się na ogół odległość od podłoża do gruszki mostu, jednak możemy używać innych określeń jak np. prześwit pod reduktorem

reduktor
technicznie przez reduktor rozumie się dodatkową przekładnię pozwalającą na zwielokrotnienie momentu obrotowego dostarczanego do kół, kosztem prędkości obrotowej. Innymi słowy, jedziemy "wolniej ale mocniej". Najczęściej reduktor jest elementem skrzyni rozdzielczej, co powoduje, że cała skrzynia określana jest powszechnie mianem reduktora.

skrzynia rozdzielcza
jest to element mocowany za skrzynią biegów, którego zadaniem jest rozdział napędu pomiędzy oś przednią i tylną. W przypadku "obecnych" jeepów na ogół stosowane są skrzynie z bezpośrednim wyprowadzeniem wału na tył i przeniesieniem napędu na przód poprzez łańcuch. W większości modeli jeepa skrzynia rozdzielcza zawiera w sobie planetarny reduktor, stąd też przeważnie określa się ją umownie mianem reduktora

sprzęgło wiskotyczne
określane mianem "wisko", jest to sprzęgło lepkościowe działające na zasadzie nieniutonowskiej zmiany lepkości w funkcji szybkości ścinania. Ujmując bardziej po ludzku jest to ciecz zawierająca polimery, które stawiają opór tym większy, czym większa jest różnica prędkości dwóch płytek w tej cieczy zanurzonych. W jeepach sprzęgła tego typu stosuje się w dwóch miejscach- jako blokada międzyosiowego dyferencjału w skrzyni rozdzielczej (dotyczy bardzo niewielu modeli), lub jako napęd mechanicznego wiatraka chłodnicy (ta opcja dostępna była niemal we wszystkich modelach jak dotąd).

wykrzyż
wykrzyż maksymalny jest miarą uniesienia koła jednej osi nie powodującego oderwania żadnego z kół od podłoża. Innymi słowy, parametr ten opisuje na jak wysoką przeszkodę można najechać kołem nie tracąc przyczepności żadnego z kół.

 

opracowali: mendelmax [ @ ]

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google