MODEL
Test - Volvo XC60 (2009r.)
Dzięki uprzejmości autoryzowanego dealera Volvo firmy EURO-KAS Sp. z o.o. z/s w Katowicach przy ul. 73 Pułku Piechoty 1 udostępniono nam do weekendowej jazdy testowej pojazd m-ki Volvo model XC 60 (DZ70) D5 AWD z 2009r.. Użyczony pojazd posiadał silnik diesla o pojemności 2.4.
Oto testowany pojazd:
Podstawowe dane techniczne: |
|
Wymiary |
|
prezentowane felgi robią wrażenie!
Przestrzeń bagażnika została dopracowana przez konstruktorów Volvo i nie można doszukać się w bagażniku większych wad. Obecnie standardem w tego typu autach jest otwieranie drzwi bagażnika z pilota dzięki zamontowanym podnośnikom elektrycznym. Dzięki prostemu mechanizmowi składania tylnej kanapy bez wysiłku w około 10 sekund możemy znacznie powiększyć przestrzeń bagażową modelu XC60.
Auto posiadało tzw. "asystenta parkowania", który działa precyzyjnie wydając przy tym miły dla ucha dźwięk. W trakcie nagłego zbliżania się do przeszkody ścisza radio by dźwięki oraz graficznie na wyświetlaczu powiadomić o położeniu przeszkody. Czyjniki oczywiście zamontowane są przodu oraz tyłu.
Wnętrze samochodu prezentuje się bardzo dobrze dzięki wysokiej jakości zastosowanych materiałów
tak prezentuje się wyświetlacz
W tym miejscu należy zauważyć, że pojazd został bardzo dobrze dopracowany pod kątem ergonomii kierowcy w taki sposób, że środkowa konsola centralna została lekko pochylona w stronę kierowcy powodując jej obsługę intuicyjną i bezproblemową.
Podróżujący zarówno z przpodu jak iz tyłu nie mają zbytnio powodów do narzekania.
Krótki test przeprowadzono na terenie aglomeracji śląskiej, który opierał się głównie na jazdzie mieszanej z przewagą jazdy po Katowicach oraz okolicznymi miastami.
Silnik:
Pojemność: 2400cm3
Moc: 175 KM
Skrzynia biegów: automat
D5 to 5-cio cylindrowy silnik diesla z turbodoładowaniem o pojemności 2,4 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu "common rail".
AWD
Zaawansowany system napędu na wszystkie koła Haldex® AWD z układem Instant Traction™ za pomocą elektronicznej jednostki sterującej na bieżąco monitoruje prędkość obrotową kół, położenie przepustnicy, moment obrotowy przekazywany na koła przez silnik, prędkość obrotową silnika oraz układ hamulcowy. Dzięki temu rozwiązaniu moment napędowy zawsze jest kierowany do kół o najlepszej przyczepności. Jeżeli koło utraci przyczepność, zmniejszany jest moment obrotowy przekazywany na to koło, a powstała w ten sposób nadwyżka momentu przekazywana jest do kół o lepszej przyczepności.
Spalanie:
Spalanie w cyklu miejskim: 8,9l./100km (jazda dynamiczna)
Chwilowe spalanie przy prędkość 120km wyniosło ok. 6-7l./100km
Chwilowe spalanie przy prędkość 140km wyniosło ok. 7-8l./100km
Zalety:
- ciekawa stylizacja i ładny wygląd (sylwetka, reglingi, progi),
- układ CITY SAFETY,
- wysoka jakość materiałów,
- bardzo dobrze trzyma się drogi,
- ciekawa kolorystyka wnętrza oraz karoserii,
- aktywne reflektory biksenonowe,
- bogate dodatkowe wyposażenie,
Wady:
- bardzo głośny silnik na wysokich obrotach,
- okna w drzwiach kierowcy i pasażera są małe by się z nich swodobnie się wychylać,
- jasna tapicerka szybko się brudzi,
Ciekawostki:
Elektrycznie składane lusterka oraz otwieranie klapy bagażnika z pilota to już standard, jednak testowany pojazd posiadał tzw. oświetlenie asekuracyjne. Auto zamiast stacyjki posiadał przycisk START/STOP co jest ciekawym gadżetem. Auto posiadało układ kontroli zjazdu ze wzniesienia.
Podsumowanie:
Volvo XC60 to ciekawe połączenie stylu z wysoką funkcjonalnością. W porównaniu z XC90 jego mniejsze rozmiary sprawiają iż prowadzi się po drodze pewnie i zdecydowanie. Wszystko w tym modelu zrobione jest z myślą o kierowcy (m.in. pochylona pod kątem konsola centralna). Mnogość zastosowanych systemów zwiększających kontrolę nad prowadzonym pojazdem, bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów sprawia, że nie można ich wszystkich zapamiętać. Testowany pojazd posiadał bardzo ładny kolor tzw. "brąz Terra (perłowy)", który zdecydowanie ładniej wygląda na żywo niż w katalogu.
opracował:goliacik [ @ ] / fotos: goliacik © 2010 All rights reserved /