MODEL
Jeep - Grand Cherokee (1999-2004)
Tak, tak, wiem… Każdy wie jak zmienić olej, prawda?
Cóż, każdy z nas kiedyś zaczyna. W moim przypadku było to bardzo dawno temu- musiałem sobie przejrzeć FSM gdy robiłem to ostatnio. Inni zmieniali olej za mnie zbyt często. Cóż., jeśli planujesz używać swoją furę przez długi czas, samemu robić przeglądy lub dokonywać modyfikacji, dobrym pomysłem jest nabycie przynajmniej zwykłej instrukcji serwisowej. Numer części dla modelu Grand Cherokee z roku 2000 to 81-370-0047. Poniższy opis pochodzi właśnie z tej instrukcji.
Olej zmieniamy przy przebiegu lub w odstępach czasowych opisanych w instrukcji jako harmonogram A (normalne używanie, co 7500 mil lub 6 miesięcy) lub harmonogram B (intensywne użytkowanie, co 3000 mil. Przez używanie intensywne rozumiemy wysokie zapylenie, przedłużona praca na wolnych obrotach, ciągnięcie przyczepy, długo utrzymujące się wysokie prędkości, jazda offroad, jazda po pustynie, częste rozruchy czy używanie auta w zimnym klimacie)
- Rozgrzej silnik do temperatury roboczej [zmniejsza to lepkość oleju i ułatwia jego wypływanie- przyp. tłum.]
- Ustaw samochód na płaskiej powierzchni i wyłącz silnik
- Podnieś auto podnośnikiem i podeprzyj koziołkami ( Mój GC jest wyliftowany o 2”, więc nie było mi to potrzebne) [w nieliftowanych szczupłe osoby również poradzą sobie bez problemu- przyp. tłum.]
- Odkręć korek wlewu oleju
- Umieść odpowiedni pojemnik na spuszczony olej pod miską olejową
- Odkręć korek spustowy z miski olejowej i pozwól olejowi zlać się do pojemnika. Obejrzyj gwint korka na okoliczność uszkodzeń. Wymień korek w przypadku stwierdzenia uszkodzeń.
- Wkręć korek spowrotem do miski. Przykręć z momentem 34Nm.
- Opuść samochód jeśli był podniesiony
- Pojemnik na spuszczany olej umieść pod filtrem oleju
- Użyj odpowiedniego klucza do filtrów oleju (jeśli potrzeba) i poluzuj filtr
- Kręć filtr w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara aby usunąć go z bloku silnika.
- kiedy filtr oddzieli się od bloku silnika, zadzierzgnij uszczelkę możliwie do góry, aby zminimalizować wychlapywanie oleju. Usuń filtr z pojazdu
- Ściereczką wytrzyj powierzchnię uszczelniania filtra na bloku silnika.
- Delikatnie posmaruj uszczelkę nowego filtra olejem silnikowym
- Wlej małą ilość oleju do filtra (instrukcja o tym nie wspomina, ale ja tak robię) [ma to sens zwłaszcza przy użyciu gęstego oleju, gdyż umożliwia szybsze przywrócenie smarowania po wymianie- przyp. tłum]
- Wkręć nowy filtr. Gdy uszczelka dotknie bloku silnika, ręcznie dokręć filtr o jeden pełny obrót. Nie dokręcaj za mocno. [ja osobiście używam do tego dość dużej siły- wolę żeby uszczelka pękła i olej mi się sączył, niż żeby kiedyś filtr mi się odkręcił- przyp. tłum]
- Wlej do silnika olej zgodny ze specyfikacją (10W30 lub 5W30). Pojemność oleju to 5.7 litra [zarówno w 4.0 jak i 4.7. Polecam jednak z początku wlewać maksymalnie 5,5 litra, żeby nie przelać- zawsze odrobina starego oleju zostaje. Odnośnie gęstości oleju, to teoria teorią, a w praktyce każdy i tak leje co mu pasuje- przyp. tłum]
- Zakręć korek wlewowy
- Odpal silnik i obserwuj czy nie ma wycieków
- Zatrzymaj silnik i sprawdź poziom oleju [w przypadku braków dodać- przyp. tłum]
Tłumaczenie z jeepslimited, autor Cebby / opracował Mendelmax