MODEL
Jeep - Grand Cherokee (1999-2004)
Przeglądy
Jak już ktoś nabył lub zamierza nabyć WJ/WG powinien sobie uświadomić, że nie jest to samochód bezobsługowy. Zresztą JEEP nigdy tak nie twierdził (wręcz przeciwnie), a taki pogląd to efekt mitów które narosły wokół motoryzacji z USA.
Nasz Jeep wymaga opieki i troski !!! I to na leży sobie wbić do głowy jak nie to efekt będzie widoczny na rachunkach za naprawy.
Poniżej dla ułatwienie podaję zalecenia serwisowe pochodzące z oryginalnej instrukcji obsługi mojego JEEPa Grand Cherokee WJ z roku 2000. Wszystkie informacje zostały zaczerpnięte z tej instrukcji, a jeśli jest inaczej wyraźnie to zaznaczyłem.
Poniższy tekst dotyczy samochodów z silnikami benzynowymi 4,0 i 4,7. Nie obejmuje silników Diesla ponieważ nie ma ich w instrukcji z USA (nie były tam sprzedawane).
Zaczynamy od ogólnych zaleceń odnośnie kontroli naszych pojazdów:
Przy każdym tankowaniu:
- sprawdzić poziom oleju w silniku
- sprawdzić czy jest płyn w spryskiwaczu
Raz w miesiącu:
-kontrola ciśnienia w oponach oraz stanu ogólnego ogumienia (uszkodzenia itp.)
- kontrola akumulatora (poziom elektrolitu) oraz czyszczenie jego styków
- sprawdzenie poziomu płynu chłodniczego, płynu wspomagania, poziomu oleju w ASB
- sprawdzenie wszystkich świateł
(oczywiście nie wystarczy sprawdzić trzeba jeszcze uzupełnić jak czegoś brakuje J )
Przy każdej wymianie oleju:
- kontrola układu wydechowego
- kontrola okładzin hamulcowych
- kontrola poziomu płynu hamulcowego
- rotacja opon (dla interwału B co 6000 mil)
- sprawdzenie poziomu płynu chłodniczego stanu przewodów oraz opasek (czyli czy nie ma wycieków)
Instrukcja zaleca przeglądy przy normalnej eksploatacji samochodu co 7500mil czyli 12000km do skrócenia interwałów między przeglądami obliguje zastosowanie instalacji gazowej (tutaj zazwyczaj przeglądy robi się co 10000km – opinia gazownika nie moja) lub eksploatacja samochodu w ciężkich warunkach.
Zgodnie z instrukcją jeśli samochód jest eksploatowany przeważnie w podanych poniżej warunkach interwały między przeglądami należy skrócić do 3000 mil (tzw. Interwał B ) !!! A oto te warunki:
- eksploatacja pojazdu na krótkich odcinkach ok. 8km
- częsta eksploatacja w warunkach dużego zapylenia
- ciągnięcie przyczep
- stała jazda z dużymi prędkościami
- off-road
- jazda po pustyni
- częste uruchamianie i wyłączanie silnika
- użytkowanie pojazdu w zimnym klimacie
Jak widać jest tego trochę oczywiście dotyczy nas to jeśli wykorzystujemy samochód zazwyczaj w takich warunkach (wystarczy spełniać jeden) więc jak raz za czasu się coś trafi to nie ma co panikować.
Jeśli wykorzystujemy samochód w normalnych warunkach poniżej przedstawiam tabelkę czynności serwisowych na kolejnych przeglądach:
(mała uwaga Chrysler zakłada że przeglądy będą co 6 miesięcy lub określony przebieg zależy co nastąpi wcześniej - sami podejmijcie decyzję czy będziecie się do tego stosować)
ZESTAWIENIE CZYNNOŚCI SERWISOWYCH PODCZAS PRZEGLĄDÓW OKRESOWYCH [ tabela - wersja PDF ]
Dla ułatwienie wszystkim zrobiłem także zestawienie interwałów serwisowych dla poszczególnych czynności, w tabelce są interwały wyrażone w kilometrach ale także w ilościach przeglądów co które powinna być wykonywana dana czynność (to dla tych co zmieniają przebiegi między przeglądami np. z powodów opisanych powyżej). Dla pewności jeśli w kolumnie przegląd jest 1 to za każdym razem, 2 to co drugi przegląd, 3 to co trzeci itd:
Interwał |
km |
przeglądy |
miesiące |
SILNIK 4.0 |
|||
Nazwa czynności |
|
||
Wymiana oleju w silniku |
12000 |
1 |
6 |
Wymiana filta oleju silnikowego |
12000 |
1 |
6 |
Smarowanie sworzni |
24000 |
2 |
12 |
Sprawdzenie/wymiana paska wielorowkowego |
24000 |
2 |
12 |
Czyszczenie i smarowanie prowadnic zacisków hamulcowych |
36000 |
3 |
18 |
Inspekcja układu hamulcowego |
36000 |
3 |
18 |
Wymiana filtra powietrza |
48000 |
4 |
24 |
Wymiana świec zapłonowych |
48000 |
4 |
24 |
Wymiana oleju w skrzyni rozdzielczej |
48000 |
4 |
24 |
wymiana oleju w mostach |
48000 |
4 |
24 |
Wymiana płynu chłodniczego |
48000 |
4 |
24 |
Wymiana oleju ASB (z filtrem) |
60000 |
5 |
30 |
Regulacja taśm hamulcowych ASB |
60000 |
5 |
30 |
Wymiana płyny hamulcowego |
96000 |
8 |
48 |
SILNIK 4.7 |
|||
Nazwa czynności |
|
||
Wymiana oleju w silniku |
12000 |
1 |
6 |
Wymiana filta oleju silnikowego |
12000 |
1 |
6 |
Smarowanie sworzni |
24000 |
2 |
12 |
Sprawdzenie/wymiana paska wielorowkowego |
24000 |
2 |
12 |
Czyszczenie i smarowanie prowadnic zacisków hamulcowych |
36000 |
3 |
18 |
Inspekcja układu hamulcowego |
36000 |
3 |
18 |
Wymiana filtra powietrza |
48000 |
4 |
24 |
Wymiana świec zapłonowych |
48000 |
4 |
24 |
Wymiana oleju ASB (z filtrem) |
48000 |
4 |
24 |
Wymiana oleju w skrzyni rozdzielczej |
48000 |
4 |
24 |
wymiana oleju w mostach |
48000 |
4 |
24 |
Wymiana płynu chłodniczego |
48000 |
4 |
24 |
Wymiana płyny hamulcowego |
96000 |
8 |
48 |
Na zakończenie została jeszcze sprawa pierwszego przeglądu po zakupie czyli tzw. pakietu startowego. Jeśli nie jesteśmy pewni co do historii serwisowej naszego samochodu (ile jest takich serwisowanych w ASO od nowości bez żadnej przerwy ? Z pełną dokumentacją którą może potwierdzić ASO?) należy zrobić pełny przegląd czyli wszystkie czynności opisane w tabelkach, a także inne w zależności od stanu pojazdu a dopiero przy następnych przeglądach stosować się do powyższych danych – ale to moje zdanie zrobicie według swojego uznania.
UWAGA:
Dołożyłem wszelkich starań żeby się wszystko zgadzało jednak nie biorę odpowiedzialności za stosowanie się do powyższych zaleceń – zawsze należy przeczytać i stosować się do instrukcji dołączonej przez producenta do konkretnego egzemplarza samochodu!!!
Pozdrawia i życzę długiej bezawaryjnej pracy waszych Jeepów
Michał_Jaw