MODEL

Jeep - Grand Cherokee (1999-2004)

 

Adaptacja systemu HomeLink

 

Wielu nowych użytkowników Jeepów posiadających EVIC z funkcją HomeLink (fot. nr 1) pyta co to jest, do czego służą trzy dodatkowe przyciski z kropkami i jak to uruchomić aby można było otworzyć/zamknąć drzwi do garażu lub bramę wjazdową.

Fot. nr 1. EVIC z funkcją HomeLink [ powiększ ]

Najkrócej mówiąc HomeLink to zintegrowany z płytą EVIC bezprzewodowy system sterowania napędami bram i drzwi garażowych. Niestety jest jeden ale bardzo poważny problem.  Zakres częstotliwości nadajnika wynosi 288 - 410MHz i różni się od naszego (EU) standardu, który wynosi  868,3MHz.

Przy odrobinie chęci i umiejętności można jednak wykorzystać przyciski z kropkami i u nas sterować siłownikami w drzwiach garażowych/bramie.

Do wykonania zadania potrzebne będą:
1. Narzędzia:
- wkrętak krzyżak,
- klucz torx T10,
- lutownica z bardzo cienkim grotem,
- pistolet do klejenia,
- miernik elektryczny z funkcją sygnalizacji przejścia lub omonierz

2. Materiały:
- ok. 0,6m przewodu 0,5 – 0,75mm2 najlepiej linki,
- trzy mikro wyłączniki (można wykorzystać istniejące)
- pilot od posiadanego systemu sterowania drzwiami/bramą

3. Czas (ok.1 h) i chęci :-)  

No to do dzieła:

I. Rozebranie EVIC’a i demontaż płyty elektroniki.

Prace wykonujemy przy wyłączonym zapłonie i wyjętym kluczyku ze stacyjki (nie musimy odłączać akumulatora).
1. Wkrętakiem krzyżakowym odkręcamy jedną śrubkę zaznaczoną czerwoną strzałką na fot. nr 1.
2. Ostrożnie ale z pewną siłą wyjmujemy cały panel oświetlenia z zaczepów (fot. nr 2).


Fot. nr 2. Zaczepy mocujące panel oświetlenia

3. Odkręcamy cztery śrubki (fot. nr 3) mocujące moduł EVIC i odłączamy przewód (przy wtyczce jest mała dźwigienka, którą należy przycisnąć).


Fot. nr 3. Mocowanie modułu EVIC

4. Kluczem Torx T10 odkręcamy dwie kolejne śrubki (fot. nr 4) i delikatnie podważając pięć zaczepów otwieramy obudowę EVIC’a. Wyjmujemy płytę z elektroniką (fot. nr 5).


Fot. nr 4.
Modułu EVIC


Fot. nr 5.
Płyta elektroniki EVIC z funkcją HomeLink

II Montaż pilota

Teraz możemy przystąpić do montażu naszego pilota na płycie elektroniki EVIC’a.

1. Z płyty EViC’a demontujemy (w celu pewnego, elektrycznego odseparowania) trzy środkowe mikro wyłączniki i antenę nadajnika (kawałek blaszki widoczny w górnym prawym rogu na fot. nr 5). W zależności od gabarytów posiadanego pilota, antena ta może później utrudniać jego montaż. 

2. Po wyjęciu baterii i zdemontowaniu z obudowy elektroniki pilota, do jego wyłączników przylutowujemy równolegle, na ok. 10 cm przewodach trzy mikro wyłączniki. Parę styków NO (normalnie otwartych) w mikro wyłącznikach znajdziemy za pomocą miernika. Jeżeli nasz pilot jest dwu kanałowy to oczywiście dwa, jeżeli czterokanałowy jeden przycisk pilota zostanie nie wykorzystany (tak jak u mnie).

Teraz, wkładamy ponownie baterię odpilota i naciskając nowo przylutowane wyłączniki sprawdzamy poprawność montażu (czy po ich naciśnięciu następuje otwarcie/zamknięcie bramy).

3. Używając pistoletu do klejenia przyklejamy mikro wyłączniki, pilota i baterię do płytki EVIC’a. Pomiędzy płytkę EVIC’a a pilota podłużmy kawałek cienkiego plastiku (np. z okładki teczki biurowej) celem wyeliminowania ewentualnych zwarć.  Mikro wyłączniki należy wkleić w miejsce starych tak aby przyciski z kropkami mogły na nie bezpośrednio oddziaływać.

4. Ja zastosowałem płytę EVIC’a bez oryginalnego systemu HomeLink (wykorzystałem tylko czarną obudowę) więc nie musiałem demontować mikro wyłączników i anteny. Posiadany przeze mnie pitol Hormanna wpasował się idealnie.


Fot. nr 6.
Płyta elektroniki EVIC z zamontowanym pilotem


Fot. nr 7.
Płyta elektroniki EVIC z
zamontowanym pilotem


Fot. nr 8.
Płyta elektroniki EVIC
z zamontowanym pilotem


Fot. nr 9.
Płyta elektroniki EVIC z zamontowanymi nowymi mikrowyłacznikami


Fot. nr 10.
Płyta elektroniki EVIC z zamontowanym pilotem


Fot. nr 11.
Płyty elektroniki EVIC. Oryginał z prawej i po modernizacji z lewej

5. W czarnej obudowie EVIC’a należy dokonać lekkich podcięć dla poprowadzenia kabelków – fot. nr 12 (tak aby po złożeniu całości kabelki nie były przyciskane).


Fot. nr 12.
Delikatne podcięcia na poprowadzenie przewodów.

[12]6. Składamy EVIC’a do kupy, skręcamy dwoma śrubkami i jeszcze raz sprawdzamy czy nasz nowy pilot działa poprawnie. Po naciśnięciu przycisków z kropkami powinniśmy usłyszeć charakterystyczne kliknięcie a drzwi do garaży/brama powinny się otworzyć.

7. Jeżeli nie słychać kliknięcia przyczyną może być zbyt wysoki montaż mikro wyłączników na płycie lub nowy mikro wyłącznik był wyższy od oryginału. Wówczas należy rozebrać EVIC,a raz jeszcze, dostać się do jego klawiszy (zdejmujemy białą część uwalniając ją z dwóch zaczepów – fot. nr 13 i 14) i delikatnie je podciąć/skrócić – fot. nr 14 (w moim przypadku ok. 1 mm).


Fot. nr 13.
Biały element podtrzymujący klawisze.


Fot. nr 14.
Klawisze zdemontowane.


Fot. nr 15.
Klawisze skrócone o ok. 1mm.

Po złożeniu EVIC’a i przykręceniu go do panelu z lampkami podłączamy przewód zasilający. Możemy w tym momencie skontrolować jeszcze czy wszystkie żaróweczki do podświetlania są sprawne. Następnie wciskamy delikatnie cały panel oświetlenia do podsufitki i dokręcamy śrubką. 

Życzę wszystkim udanego montażu i zdziwienia pasażerów Jeep’ka jak zobaczą, że potrafi on nawet otworzyć naszą bramę i garaż.

P.S. Do zasilania pilota wykorzystałem jego oryginalną baterię (12V). Polecam zakup nowej sztuki. Dla osób pragnących zasilić elektronikę pilota z instalacji auta załączam schemat wtyczki EVIC’a – fot. nr 16 i 17.


Fot. nr 16.
Schemat wtyczki EVIC.


Fot. nr 17.
Schemat wtyczki EVIC.

 


opracował: tomip

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google