MODEL
Jeep - Grand Cherokee (1999-2004)
poradnik dot. sprowadzonego egzemplarza z anglii
Witam wszystkich, którzy zmagają się z przekładką z wersji angielskiej.
Ja sprowadziłem dwa lata temu Jeep Grand Cherokee WG 2003 rok jest to druga generacja w wersji Overland z silnikiem 4,7 V8 HO i to też ten model opiszę od sprowadzenia aż po rejestrację w Polsce.
Zaczynamy od opłacenia akcyzy mamy na to 14dni od przekroczenia granicy a do złożenia dokumentów w urzędzie celnym mamy jeszcze dużo pracy. Musimy skompletować dokumenty takie jak cały dowód rejestracyjny Angielski , faktura lub umowa kupna z taką umową będzie problem bo wątpię żeby Anglik z wami ją spisał dlatego że u nich takich dokumentów się niewystawna a Polski urząd celny , skarbowy i rejestracyjny będzie od was tego wymagał taki absurd i niema innej rady jak taki dokument sfałszować wpisując prawdziwą kwotę zakupu , nazwiska , adresy kupującego i sprzedającego.
Tłumaczenie Angielsko –Polskie tych dokumentów.
Kolejny etap to znalezienie rzeczoznawcy techniki samochodowej , który go nam wyceni i zaniży kwotę o koszty przekładki ,usterki i koszty sprowadzenia morze zrobić to maksymalnie do 65% jeżeli auto będzie miało więcej wad to mamy duży problem za sprowadzenie złomu do Polski
Mi się udało zmieścić w 65% i zapłaciłem od mojego modelu 3000zł akcyzy i 500zł rzeczoznawca . Bez wyceny rzeczoznawcy było by to nieopłacalne bo celnicy wyceniając wzięli by cenne eurotaxsu, ale nie w wersji Angielskiej.
Po opłaceniu akcyzy możemy auto oddać do przekładki, którą w dalszej części opiszę szczegółowo.
Po przekładce kolejne zmagania z urzędami w pierwszej kolejności Urząd skarbowy i dokument VAT 25 do tego zaświadczenia musimy dołączyć jeszcze dokument potwierdzający zapłatę akcyzy , dowód rejestracyjny wraz z tłumaczeniem , umowa kupna lub faktura , aktualne badania techniczne samochodu wystawione przez Polską stację diagnostyczną lub wydane przez rzeczoznawcę samochodowego.
Mając już wszystkie te dokumenty możemy się wreszcie udać do Urzędu rejestracyjnego tam musimy mieć jeszcze dokument potwierdzający zapłatę recyklingu jest to opłata niezależnie od wielkości auta i silnika i musi by na niej opis , którego samochodu ta opłata dotyczy i wynosiła ona 500zł do tego dochodzi jeszcze koszt rejestracji około 240zł po opłaceniu od trzymamy miękki dowód , wtedy też mamy obowiązek ubezpieczenia OC.
Wróćmy do "przekładki". Kupując auto w Anglii trzeba się zastanowić czy opłaca się nam go sprowadzić do Polski. Koszty rejestracji mojego modelu już przedstawiłem teraz czas na przekładkę. Jeżeli znajdziemy mechanika ,który zrobi nam ten zabieg z części zakupionych przez niego to mamy problem z głowy . W moim przypadku było inaczej a usługę tą wykonywał mi warsztat w Krakowie przy ulicy Misiołka Na jakoś i usługi nie mogę narzekać za taką usługę zapłaciłem 3500zł plus części , które im dostarczyłem i z kolei opiszę je szczegółowo w dalszej części. O doborze części do waszego modelu najlepiej zapytać mechanika , któremu zleciliście tą usługę i który będzie od was wymagał dostarczenia owych części , nie polecam pytania o nie sprzedających bo możemy kupić części , które nie pasują do naszego modelu , niekompletne lub niepotrzebne najlepiej sprzedającemu przedstawić listę potrzebnych do naszego modelu i poprosić o ich wycenę dodam że najlepiej jest kupić części od jednego sprzedającego nawet jak zapłacimy drożej kompletowanie ich może trwać wieczność bo żaden ze sprzedawców nie sprzeda nam wybranych części z kompletu. Jak dobierać części do naszego modelu można zrobić to po numerze VIN dziesiąta pozycja mówi nam o modelu nadwozia , uwaga nie jest to data produkcji ale model przybliżeniu w latach produkcji np. na moim Vin jest 4 ale data produkcji 2003 kolejne numery aż do końca to model silnika wraz z numerem seryjnym . Ważne jest aby wziąć pod uwagę model i silnik. Problem może nastąpić przy zakupie części bo większość ich pochodzi ze złomowanego samochodu a więc nr. Vin jest zeszlifowany i nie do odczytu . Ja kompletowałem części przy pomocy katalogu Chrysler PAIS DVD International EPC dodatkowo konsultując z mechanikiem ,któremu zleciłem ową przekładką.
W Jeep Grand Cherokee II generacji produkowanej w latach 1999do2004 było dużo rodzajów modeli i wyposażeń Jak również były produkowane w europie wersja WG i w Ameryce wersja W1 i WJ i choć części wyglądają podobnie to numery katalogowe ich są inne dlatego nie da się ich wszystkich opisać więc opiszę wyżej opisany model nie dając gwarancji na opisane przez zemnie części robisz to na własne ryzyko. Mechanik zaczyna od wymiany ściany grodziowej więc i ja zaczynam opis tych części.
Na rysunku 1 jest podszybie zewnętrzne, ściana grodziowa nr.kat.
1) 55155355AD podszybie zewnętrzne wszystkich modelach LHD(z lewej strony kierownica) takie same
4) 55135369AC
6) 55363338AA Miałem problem z łożyskiem przez które przechodzi wałek kolumny kierownicy ściana grodziowa była w moim modelu starsza o jeden rok od zakupionej części mechanicy uporali się z tym wycinając z mojego modelu RHD
7) 55135451AF
Elementy wygłuszenia ścany
Rysunek 2 nr.kat
1) 55196904 AC
2) 55196703AD
4 ) 55196836AC
Deska wewnętrzna i zewnętrzna najlepiej dopasowywać je po kolorze kupując dobrze jest ją poskładać w całość u sprzedawcy i wzrokowo ocenić czy nie brakuje jakiegoś elementu nie będę podawał wszystkich nr.kat podam te najistotniejsze
Rysunek 3nr.kat
1,7,8,12,14,15,39,41 Te części wykorzystamy z naszego modelu RHD( kierownica po prawej stronie) niema potrzeby ich zakupu
Część nr kat
6) 55116407AF we wszystkich modelach LHD takie same
13 ) 55116285AB
22) w moim modelu występowały w trzech wersjach tak jak już wspominałem najlepiej je dopasować po kolorze pamiętajmy też o kompletnej wiązki elektrycznej
Tunel z nagrzewnicą i skraplnikiem różnią się manualną lub automatyczną klimatyzacją ja opisuję automatyczną należy zwrócić uwagę na przyłącze do skraplnika były dwa rodzaje sterownik wentylatora możemy wykorzystać z naszego RHD lub zakupiony zostawić w zapasie są bardzo awaryjne co do wentylatora to nie mam pewności ale lepie go kupić a stary nie wyrzucać zostawić na zapas warto też zostawić sobie inne części na zapas takie jak klapki , silniczki . Bardzo dobrze jest też przed zamontowaniem nowego tunelu rozkręcić go wyczyścić i sprawdzić czy niema powyłamywanych klapek , są bardzo awaryjne
Tunel najlepiej kupić z wiązką elektryczną
Rysunek 4
Przewody klimatyzacji były róże w zależności od rocznika
Rysunek 5 nr.kat
1) 55116560AF
7) 55116467AC
Przekładnia kierownicza zwana również maglownica od rocznika 2001 do 2004 w LHD w wersji WG były jednakowe
Rysunek 6 nr.kat.
1) 52088273AF
Węże ciśnieniowe z pompy wspomagania przez hydrauliczny wentylator chłodnicy do maglownicy najlepiej kupić nowe nie są tanie , ale używane są trochę tańsze , i nie polecam ich montażu są mało żywotne a poprzez utratę oleju zatrzemy pompę wspomagania kierownicy nawet zakucie nowych węży nie da nam pewności utraty oleju bo węże mogą się rozszczelnić na łączeniach śrubowych a takich nie dokupimy, możemy jednak na tych końcówkach wymienić o ring , ale nie mam pewności czy to wystarczy. Należy uważać przy zakupie węży aby nie kupić do silnika diesela lub benzyny 4,0L mają inną pompę wspomagania i inne węże .Ważne jest też przy ich montażu aby przewody te nie ocierały się o np. chłodnicę grozi to przetarciem
Rysunek 7 nr.kat.
10) 52089505AD ten przewód wykorzystałem z mojego RHD
12) 52052554 o ring warto je wymienić
31)520798873AA
Zwrotnica koła jest połączona po przez drążek z maglownicą wystarczy wymienić prawą
Rysunek 8nr.kat
8) 5011976AB
Gałki i drążki przedniego zawieszenia tutaj o dziwo wystarczy wymienić tylko jedną gałką pod warunkiem że resztę mamy sprawne i że mechanik ich nie uszkodzi przy demontażu
Rysunek 9 nr.kat.
14) 52088461
Drążek stabilizatora zwany track bar w zależności od silnika mojemu mechanikowi udało się zamontować z mojego RHD Podany nr. Kat. Jest z wersji LHD z silnikiem 4,7L
Rysunek 10nr.kat.
10) 52088305AB
Przednie reflektory podobno ksenonowych nie trzeba wymieniać bo na całym świecie świecą jednakowo, należy jednak uważać na reflektory Amerykańskie, Angielskie lub tuning raczej nie przejdą one pozytywnego badania technicznego . ponadto jest wiele ich rodzajów w katalogu w tym roczniku i w wersji WG LHD jest ich osiem rodzaji ja podaję do mojego wymienionego modelu w serii PS , osobiście kupiłem nowe zamienniki z atestem firmy Bipo trochę na początku zaparowywały ale teraz jest dobrze, jednak lepiej zachować paragon i zapoznać się z warunkami gwarancji
Reflektory z serii PS z białym kierunkowskazem
Prawy 551559442AE
Lewy 551559443 AE
Kompletne tapicerki bocznych drzwi przednich z nakładkami i przełącznikami łącznie z przełącznikami pamięci fotela , oraz wiązki elektryczne . Tapicerkę najlepiej dobierać kolorami
Siłowniki centralnego zamka ja wymieniłem tylko lewy ale nie mam pewności czy drygi też może wystarczy je po poprzekładać z lewych do prawych drzwi i odwrotnie ale nie mam pewności bo po przekładce muszę jeszcze zaprogramować pilota centralnego zamku , podaje numery lewego i prawego z wersji LHD
Rysunek 11nr.kat
2) lewy 55363473AD
2) prawy 55363472AD
I Jeżeli chcemy mieć możliwość otwierania drzwi kluczykiem z lewej strony to klamkę też trzeba kupić .
Pamięć fotela kierowcy na pewno musimy wymienić przełączniki w drzwiach ponadto trzeba przerobić wiązki elektryczne przyłączeniowe do foteli z lewego do prawego trzeba je przedłużyć , przełożyć silniki z prawego do lewego fotela ,oraz wiązki elektryczne wraz z serownikiem , przy moim amatorskich umiejętnościach udało mi się to zrobić samemu
Ramiona wycieraczek i mechanizm z silnikiem
Rysunek 12 nr .kat.
1) 55155656AA
2) 5012607AA
Lusterka u mnie wychyliły się na tyle , że nie musiałem ich wymieniać , ale są wychylone na maksa .Najlepiej to sprawdzić siadając na lewym fotelu i ustawić je tak aby wyeliminować martwe punkty na Internecie można znaleźć instrukcje ja to zrobić jeżeli dbamy o bezpieczeństwo to najlepiej je wymienić
Rysunek 13 nr. Kat
1) Lewe 55155225AG GTF , GTX
Prawe 55156828AC GTG
Pedał gazu nr kat 4854130AB
Pedał hamulca nr kat 52128148AD
Przewody instalacji hamulca
Rysunek 14 nr kat
1) 52080409AA
2) 52080410AA
Jeszcze należy wymienić przednią wykładzinę oraz klamkę i Linke zamka maski . zamka nie trzeba wymieniać
Mam nadzieje że to już wszystkie części bo czasem wydaje mi się że są to dwa różne auta
opracował: Grzegorz
