MODEL

Jeep - Grand Cherokee (1999-2004)

 

Czyszczenie przepustnicy WJ 4.0 z 2000r

 

przyczyny : spadające ("falujące") obroty silnika na biegu jałowym (skrzynia biegów w pozycji "P").
konieczny : zestaw kluczy (w tym torxy), śrubokręty, płyn do czyszczenia hamulców (ja używałem w sprayu), pędzelek z miękkim włosiem, rolka miękkiego papieru toaletowego lub ręczników papierowych.

Na zdjęciu nr 1 widzimy to co znajduje się pod maską naszego samochodu, nas interesuje rezonator. Musimy go zdjąć, gdyż pod nim znajduje się przepustnica. Aby tego dokonać najpierw luzujemy (nie odkręcamy do końca) śruby na opaskach zaciskowych znajdujących się na "harmonijce" pomiędzy filtrem powietrza a rezonatorem (zdjęcie nr 1).

Następnie ściągamy pokrywę filtru powietrza (przytrzymywana czterema zaciskami), wyjmujemy filtr powietrza (możemy go przy okazji przeczyścić). Robimy to, aby dostać się do śruby pokazanej na zdjęciu nr 3.


(zdjęcie nr 1)

Teraz odkręcamy śrubę pokazaną na zdjęciu nr 2 i luzujemy (nie odkręcamy do końca) śrubę na opasce zaciskowej pokazaną na zdjęciu nr 3. Następnie wykonując rezonatorem ruchy obrotowe lewo-prawo i jednocześnie delikatnie ciągnąc rezonator do góry


(zdjęcie nr 2)

zdejmujemy go z przepustnicy.


(zdjęcie nr 3)

Na zdjęciu nr 4 widzimy przepustnicę po zdjęciu rezonatora. Zdejmujemy kołnierz na przepustnicy i odłączamy trzy linki sterujące przepustnicą.


(zdjęcie nr 4)

Krok następny to odłączenie kabli od trzech czujników (zdjęcie nr 5):

1. IAC (Idle Air Control) - silnik krokowy,
2. TPS (Throttle Position Sensor) - czujnik położenia przepustnicy,
3. MAP (Manifold Absolute Pressure) - czujnik ciśnienia absolutnego w kolektorze.


(zdjęcie nr 5)

Krok następny to odkręcenie czterech śrub mocujących przepustnicę do silnika, niestety nie zrobiłem zdjęcia z góry, ale na zdjęciach nr 4 i 5 zaznaczyłem w zielonych kółkach dwie z czterech śrub. Pod przepustnicą znajduje się uszczelka, należy uważać żeby jej nie uszkodzić, ani przez przypadek nie zgubić.

Ostatni etap demontażu przed czyszczeniem to zdjęcie nr 6, czyli odkręcenie trzech czujników (IAC, TPS, MAP) od korpusu przepustnicy, używamy do tej czynności torxów. Przy odkręcaniu IAC należy uważać na znajdującą się tam uszczelkę, nie wiem z jakiego materiału jest wykonana (wygląda jakby była z plastiku), ale jest bardzo łatwo łamliwa, mi odłamał się rożek, więc ją zostawiłem tam gdzie była.


(zdjęcie nr 6)

Do czyszczenia przepustnicy użyłem płynu do czyszczenia hamulców w sprayu (ale są też nie w sprayu), pędzelka z miękkim włosiem, aby dojść do trudno dostępnych miejsc, oraz ręczników papierowych z miękkiego papieru w celu wycierania opornego nalotu.

Pamiętać należy o przeczyszczeniu również silnika krokowego (IAC) i jego korpusu połączenia z przepustnicą.


opracował: Yaemon

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google