MODEL

Jeep - Grand Cherokee (1999-2004)

 

Wymiana uszczelniaczy mostu D35C

(wraz z łożyskami oraz klockami i szczękami hamulców)

 

Pozwoliłem temu trwać zdecydowanie zbyt długo, toteż w rezultacie miałem trochę dodatkowej roboty do wykonania (moje szczęki hamulca ręcznego i klocki hamulcowe były PRZESIĄKNIĘTE olejem przekładniowym, więc musiały być wymienione)
 
Zanim zabierzecie się za tą naprawę, będziecie potrzebować co następuje:

  • Uszczelniacze półosi
  • Łożyska Półosi
  • Pierścienie zabezpieczające łożysk
  • Zestaw szczęk hamulca ręcznego
  • Tylne klocki hamulcowe
  • Olej przekładniowy
  • Smar łożyskowy

Większość potrzebnych narzędzi to rzeczy typowe, za wyjątkiem młotka ślizgowego i sprzętu potrzebnego do wprasowania łożysk, co może dla nas zrobić większość warsztatów. Osobiście miałem dostęp do prasy, ale nie miałem odpowiednich podkładek, ani też prasa nie miała dostatecznej wysokości aby pomieścić półosie.

Mam szczęście posiadać warsztat w którym mogłem pracować (wstawiam w tym miejscu silnik V8 Lexusa do mojego 4Runnera). Ale do rzeczy:

 

D35C-Axle-Seals

Zaczynamy

Podnieś tył samochodu i podeprzyj go na koziołkach. Zdejmij tylne koła.

D35C-Axle-Seals

Podniesiony na koziołkach ze zdjętymi kołami

Te koła potrzebują nieco czyszczenia… To nie pył z hamulców, tylko olej przekładniowy…

D35C-Axle-Seals

Ubabrane koło

Aby ułatwić sobie życie, odkręć tylny stabilizator- są po dwie śrubki na każdą stronę mostu.

D35C-Axle-Seals

Odkręcony stabilizator

Odkręć śruby i zdejmij pokrywę dyferencjału żeby spuścić olej:

D35C-Axle-Seals

Spuszczanie oleju

Usuń dwie śruby trzymające zacisk i zawieś zacisk na sprężynie (ja użyłem do tego celu opasek zaciskowych, ale może to być cokolwiek, np. kawałek drutu). Chodzi o to, aby nie uszkodzić przewodu hamulcowego (nie pozwólcie mu zwisać na przewodzie):

D35C-Axle-Seals

Widoczne śruby trzeba odkręcić aby zdjąć zacisk

Zdejmij tarczę z piasty (bardzo przydaje się młotek bezodrzutowy)

D35C-Axle-Seals

Lekkie uderzenie bezodrzutowca uwalnia tarczę

Tak, dość mocno zasmarowane wszystko. Nie dziwota że mój ręczny nie działał.

D35C-Axle-Seals

Pokryty olejem ręczny

Problem nie występujący w pełnych tarczach, ale dziurki Stillenów były wypełnione smarem, więc konieczna była odrobina czyszczenia.

D35C-Axle-Seals

Myjka do części jest bardzo poręczna przy myciu części pokrytych olejem


Odkręć płytkę trzymającą półoś (4 nakrętki od wewnętrznej strony osłony hamulca)

D35C-Axle-Seals

Czujnik ABS


Niektórzy wspominają, że manual Haynes’a mówi aby usunąć w tym momencie czujnik ABS- ja tego nie zrobiłem, ale po prostu na niego uważałem. Przykręć młotek ślizgowy do piasty i walnij. Ponieważ WJ nie ma c-clipów nic nie trzeba odpinać wewnątrz dyferencjału, jedynie trzeba spuścić z niego olej.

D35C-Axle-Seals

Przymocowany młotek ślizgowy


No i wychodzi…

D35C-Axle-Seals

Wyciągnięta półośka

Ok- zauważycie, że ręczny jest już zdjęty.
 
Tu jest dobre zdjęcie złożonego hamulca ręcznego. Sprężynki i sworznie zabezpieczające muszą być zdjęte żeby zdjąć cały hamulec. Było to całkiem łatwe z usuniętą półośką- dało to dożo dodatkowego miejsca do pracy.

D35C-Axle-Seals

Szczęki hamulca ręcznego

Weź swą półoś do wiertarki stołowej jeśli takową posiadasz (ręczna prawdopodobnie też się nada). Użyj wiertła 3/8” (10mm) żeby wwiercić się w pierścień zabezpieczający. WAŻNE: uważaj, żeby nie wwiercić się w półoś- chcesz tylko osłabić pierścień przez usunięcie części materiału.

D35C-Axle-Seals

Wiercenie pierścienia zabezpieczającego

Weź majzel, umieść jego krawędź w wywierconym otworze i walnij zdrowo.

D35C-Axle-Seals

Majzel w nawierconym pierścieniu

To spowoduje pęknięcie pierścienia i umożliwi jego proste zsunięcie.

D35C-Axle-Seals

Pęknięty pierścień

D35C-Axle-Seals

Pierścień można zsunąć

Powtórz ten proces na drugiej stronie po czym weź półosie, łożyska, uszczelniacze, pierścienie i smar do swojego ulubionego warsztatu.
 
Teraz jest dobry moment aby wyczyścić tylne osłony hamulców i inne elementy pokryte olejem.

Cóż to była za brudna robota….

D35C-Axle-Seals

Wyczyszczone osłony hamulców

Jedna sprawa- upewnij się, że wyciągnąłeś stare bieżnie łożysk z pochwy mostu. Są one zaprojektowane aby układać się w pochwie po wsadzeniu półosi.

D35C-Axle-Seals

Usuń bieżnię łożyska

Teraz gdy masz już półosie z wprasowanymi przez warsztat elementami, jesteś gotów do poskładania całości. Najpierw poskładałem hamulec ręczny, gdyż jest dużo prościej bez półosi w środku. Tutaj półoś gotowa do powrotu na swoje miejsce:

D35C-Axle-Seals

Gotowa półoś

Wsadź półosie spowrotem w pochwy i ostroźnie wsadź wielokliny w dyferencjał. Upewnij się, że wsadzasz je z właściwej strony- mają różne długości. Gdy czujesz już, że półoś siedzi, uderz ją kilka razy młotkiem bezodrzutowym. Przykręć ponownie nakrętki mocujące.


Czas wyregulować hamulec ręczny. Nasuń tarczę na piastę i kręć, słuchając czy słychać tarcie okładzin. Element obok sprężynki z kołem zębatym jest obracany by rozciągać/skracać miejsce mocowania szczęk. Jest do tego specjalne narzędzie, ale ja użyłem po prostu śrubokręta i dłoni by delikatnie go podbijać- mam już dość specjalnych narzędzi.

D35C-Axle-Seals

Poskładany hamulec ręczny

Wyjąłem stare klocki hamulcowe wcześniej, jest tam sprężynka utrzymująca zewnętrzny klocek na miejscu, a wewnętrzny ma specjalny klips wchodzący w otwór pośrodku zacisku, widoczny poniżej. Użyłem obejmy stolarskiej żeby rozszerzyć zacisk, co ułatwia nasunięcie go spowrotem na tarczę.

D35C-Axle-Seals

Wyjmij stare klocki z zacisku

D35C-Axle-Seals

Załóż nowe klocki

Ta sprężynka to k**wa...

D35C-Axle-Seals

Sprężynka klocka bardzo trudno wciska się na swoje miejsce

Przykręć zaciski spowrotem do mostu.

Wyczyść pokrywę dyferencjału, posmaruj silikonem i przykręć ją. Napełnij dyferencjał olejem i przykręć stabilizator do mostu.
 
Załóż spowrotem koła i opuść go na ziemię. Pomyślałem, że przy okazji dołączę moją zapasówkę do rotacji…


D35C-Axle-Seals

Wszystko poskładane

No i gotowe. Mój przeszedł test na trasie 1300 mil w wakacje następnego dnia po wymianie. Żadnych wycieków!


opracował: mendelmax (jeepslimited.com, autor: Cebby)


 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google