MODEL

Jeep - Grand Cherokee (2005-2010)

 

WK - Wszystko o MDS

5.7L  Hemi MDS – Multi Displacement System – System dezaktywacji cylindrów

Czego się dowiemy w tym artykule:


    - co to jest MDS
    - które auta mają MDS
    - dane techniczne systemu MDS i jak on działa
    - inne informacje o MDS

     

MDS czyli skrót od Multi-Displacement System (tłumaczone dosłownie: system zmiennej pojemności silnika) istnieje tylko w silnikach Chrysler/Jeep/Dodge 5.7L Hemi . Istnieją też podobne systemy w innych markach, m.in. DOD (Displacement on Demand) / AFM (Active Fuel Management) używany w silnikach GM V6/V8 lub VCM (Variable Cylinder Management) w Honda V6.

Czy systemy typu MDS/AFM/VCM są dostępne w Europie?

Aktualnie Chrysler 5.7L Hemi jest jedynym silnikiem w Europie który używa ten system. W 2001-2002 Mercedes używał podobnego systemu w ich V12. Honda używa  VCM w Odyssey/Pilot które nie są oferowane w Europie. GM AFM jest używany w silnikach w autach które są przeważnie sprzedawane tylko w USA/Kanadzie. Ogólnie ten fakt bierze się z tego że ilość procentowa V8 i ”większych” V6 (ponad 3.0L) jest stosunkowo mała w Europie w porównaniu z Amerykańskim rynkiem.

Co to właściwie jest MDS?

Kiedy obciążenie auta jest małe i poruszamy się przez dłuższy czas z podobną prędkością komputer odłącza cylindry 4,6,1,7 w silniku 5.7L. Silnik naturalnie będzie spalał mniej paliwa używając tylko 4 cylindry, a nie 8. Bez większego technicznego „bełkotu” komputer wyłącza popychacze w tych cylindrach przy pomocy danego ciśnienia oleju i otwierania zaworów.

Source:  Pop. Mechanics/Chrysler Specs

Jaki olej mam używać do 5.7L Hemi z MDS?

5W20. Każdy 5.7L Hemi ma MDS oprócz niektórych wcześniejszych wersji w Dodge Ram. Chrysler przewiduje że dużo właścicieli może mieć trudność z kupnem 5W20 poza USA/Kanadą. Instrukcja obsługi jak również instrukcja techniczna w ASO Chrysler’a na rynkach poza USA/Kanada specyficznie pisze że w Jeep Grand Cherokee (WH) oraz Commander (XH) można używać 5W30 kiedy 5W20 jest niedostępny. Dodatkowo niektóre oleje 0W20 typu Amsoil lub Mobil 10W20 są  dozwolone do użycia w 5.7L Hemi i zostały sprawdzone przez te marki w tym silniku. Najbezpieczniej oczywiście jest po prostu użyć  5W20 jeśli jest dostępny, w tym pełno syntetyczny a nie mineralny/mieszany syntetyk. 5W20 jest specyficznie zalecany do 5.7L bo ma MDS lecz większość innych silników gdzie jest polecany 5W20 można zalewać przykładowo 5W30. Historycznie 5W20 jest używany przez auta na rynku Amerykańskim aby zmniejszyć spalanie o minimalny % i zmagać się z normami CAFE (silnik pracuje „lżej” = mniejsze spalanie). 5.7L Hemi był testowany z olejami *W10-*W50, de-zaktywacja aktywacja MDSu nadchodzi przy 75PSI/18PSI i stwierdzono że najlepiej sprawdza się 5W20 miedzy tym ciśnieniem.

Jak można sprawdzić czy MDS jest włączony i auto jedzie na 4 cylindrach?

Niektóre modele Chrysler’a w tym duża ilość 2007-2008 Jeep Grand Cherokee WK maja wbudowaną kontrole MDS poprzez komputer pokładowy tzw. EVIC. W tych autach widać napis “V4 Operation.”  Jak  posiadamy „dobre ucho” to też można usłyszeć kiedy MDS działa gdyż auto wydaje troszeczkę inny odgłos z wydechu (ze zmienionego wydechu Non-OEM typu Magnaflow, Flowmaster, Corsa, Borla, Gibson etc. do Jeep’ów ten odgłos jest dużo łatwiejszy do rozpoznania). Istnieje też opcja instalacji sensor’a MDS. Prószę popatrzeć na ten wątek (po angielsku) jak to się robi.

Czy można poczuć kiedy  MDS się włącza/wyłącza?

MDS się włącza/wyłącza w 40ms. Odpowiedz brzmi…NIE.

Ogólnie rzecz biorą w jakich warunkach działa MDS?

- przy prędkości około 18-90mph / 29kmh-145kmh. Najczęściej przy 65kmh-105kmh
- powyżej  1200RPM  obrotów
- przy temperaturze silnika powyżej 130 stopni
- ciśnienie oleju powyżej 45psi
- przeważnie na 5 biegu (D)

W jakich autach możną spotkać silnik 5.7L Hemi z MDS?

- Jeep Grand Cherokee Limited/Overland
- Jeep Commander Limited/Overland
- Dodge Ram 1500/2500/3500
- Dodge Charger R/T
- Dodge Challenger R/T
- Dodge Durango
- Dodge Magnum R/T (Europa 300C Kombi)
- Chrysler 300C Hemi
- Chrysler Aspen

Czy to prawda że MDS wyłącza się kiedy odłączamy akumulator?

Tak. Dotyczy to jedynie roczników modelowych 2005-2007, których trzeba od nowa włączyć MDS.

Piotr Rolek – PA86 / 2005 Jeep Grand Cherokee WK Manual

Procedurę włączania MDS.
Uwaga: Trzeba mieć skaner OBDII lub StarScan w ASO żeby zresetować DTC kody po skończeniu kalibracji.

 

  1. Na prostej drodze gdzie można się rozpędzić spokojnie do 56kmh (ok. 35mph).
  2. Rozgrzewamy silnik do normalnej temperatury. Przy włączonym silniku i zatrzymanym samochodem włączamy skrzynie na D i ponownie ruszamy AutoStick’iem  na 1 bieg.
  3. Włączamy wszystkie akcesoria oprócz świateł (chyba, że je potrzebujemy).
  4. Puszczamy hamulec i naciskamy do końca pedał gazu do 4500rpm/35mph-56kmh, kiedy dojdziemy do 4500rpm/35mph puszczamy od razu nogę z gazu i NIE NACISKAMY hamulca tylko pozwalamy by auto się toczyło własnym pędem do 35mph/56kmh. Gdy auto zejdzie poniżej 35mph/56kmh hamujemy lub dajemy się aucie potoczyć do 0kmh.
  5. Gdy auto stanie przełączamy na (P)  Park. Sprawdzamy czy nie ma checz-engine/ kodów DTC.
  6. Wyłączamy stacyjkę/auto na OFF. Ponownie włączamy na ON (UWAGA: nie włączamy silnika/jedynie przekręcamy kluczyk na ON)
  7. Kasujemy kody StarScan w ASO lub własnym OBDII skanerem.
  8. MDS ponownie działa!

 

Inne pytania? Prosze pisać pod PolishAir42@wideopenwest.com

 

opracował: Piotr Rolek - PA86 [ @ ]

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google