MODEL

Jeep - Grand Cherokee (2005-2010)

 

WK - poradnik - auto z usa

Chce kupić WK używanego z USA, czy coś może być jakiś problem przy sprowadzeniu do Polski?

Krótko mówiąc tak! W USA trzeba sprawdzić w jakim stanie Jeep był zarejestrowany. Federalne reguły NHTSA/USDOT obejmują auta sprzedawane/modyfikowane na terenie całego USA lecz często są bardzo generalnie napisane. Każdy stan ma swój oddział transportu DOT (Department of Transport) który dyktuje co można mieć/nie mieć w aucie. Często jest tak , że coś co jest legalne w stanie Floryda (w którym jest prawie wszystko dozwolone) jest nielegalne w stanie Virginia lub Illinois.

Przykłady:

  1. Przyciemniane szyby przednie: Nielegalne tylko w Illinois, Michigan, New Jersey i Vermont. Wszędzie indziej można przyciemniać od 20-70% (zależnie od stanu)
  2. Przyciemniana szyba tylna: Niektóre stany pozwalają tylko 10% (Arkansas) a niektóre nie maja ograniczeń (na przykład Ohio)
  3. Tłumiki: Ograniczenia sie rożnią zależ od miasta. Ogólnie jazda bez tłumika nie jest zabroniona ale jest prawo jak głośny/szeroki może być wydech. Istnieje możliwość, że Pickup, SUVy (w tym Jeep WK/SRT8) lub inne Amerykanskie auto z V8, które pochodzi ze stanu gdzie nie ma kontroli emisji/pojazdów nie ma tłumika, niż tam gdzie inspekcja jest (na przyklad Vermont). Warto sprawdzić czy jest/nie ma tłumika tam gdzie auto zostało przerobione z wydechem (Cat-Back) czyli od katalizatora i wstecz.
  4. Katalizatory: Zabronione jest jazda bez katalizatora przez NHTSA na terenie całego USA, jednak w stanach gdzie nie ma w ogóle inspekcji/kontroli emisji (m.in. Floryda) jest duży % SUVow/Pickupow/Muscle Cars które mają wydechy proste bez tłumików i katalizatorów (zwane Straight Pipe).
  5. Automatyczne światła: Wersja Kanadyjska ma DRL (Daytime Running Lights). Prawo w Kanadzie jest podobne do obowiązującego Polsce, czyli jazda na światłach obowiązuje 24h. Wersja USA oczywiście nie ma tego w standardzie.

 

Co to jest VIN i gdzie go mam sprawdzić? Akt własności pisze „Salvage”.. co to jest?

VIN – Czyli „Vehicle Identification Number” jest numerem identyfikacyjnym auto. Każde auto które jest legalnie sprzedawane na rynku Amerykańskim ma numer VIN. Jesli masz jakiegoś Jeep’a na oku zawsze sprawdzaj VIN najpierw w serwisie http://www.carfax.com . CarFax jest serwisem który zawiera  informacje od dilerów, policji i ubezpieczycieli. Są to informacje takie jak: kiedy auto było serwisowane, czy jest powypadkowe, czy jest popowodziowe lub jakie miało większe usterki. UWAGA: Większość rzeczy jest w CarFax lecz nie wszystko! Przykład: jeśli kierowca sam spowodował drobną kolizję i sam naprawił auto (bez powiadamiania nikogo) to CarFax nic o tym „nie wie”.

Akt własności z USA powinien zawierać:

  1. rok produkcji auta
  2. model auta
  3. przebieg auta (kiedy zostało zarejestrowane w danym stanie pierwszy raz)
  4. wagę auta (GVW – Gross Vehicle Weight)
  5. imię, adres właściciela auta
  6. czasami jest podana „Title Lien” czyli pieniądze które jeszcze należą się osobie/bankowi do którego pojazd należy. Trzeba się upewnić przed zakupem, że pojazd nie ma „Title Lien”, a jak ma to powinien mieć przy sprzedaży dokument, potwierdzający fakt spłaty całości kwoty (zdarza się, że diler nie ma tego dokumentu, wtedy najczęściej prosi się dilera aby zadzwonił do banku który posiada u siebie stosowną dokumentację)

 

Trzeba pamiętać, że są różne akta własności obowiązujące w USA! Koniecznym jest sprawdzenie przed kupnem pojazdu, jaki akt własności posiada sprzedawca naszego Jeepa.

  1. Clean/Clear – „Czysty” : Wszystko z autem jest OK. Nie miało pożaru, nie jest po powodzi ani po dużym wypadku.
  2. Salvage Title – „Rozbity”: Auto było po ciężkim wypadku i wartość naprawy przekracza 70% lub więcej wartości całkowitej pojazdu. Niektóre stany tez dają akt własności Salvage autom, które były skradzione! Odradzamy kupno pojazdu z takim aktem!
  3. Junk – „Śmieć”: Nie wszystkie stany używają tego aktu własności, a dotyczy to tego, aby było wiadomo, że taki pojazd nie może być nigdy zarejestrowany w tym stanie. Również kupno takiego pojazdu może stworzyć poważne problemy!
  4. Rebuilt/Reconstructed – „Odbudowany”: Pojazd został naprawiony po „rozbitym akcie własności”. Należy wziąć pod uwagę, że auto po odbudowie prawie w każdym stanie musi przejść inspekcję. Poza tym wartość takiego auta jest praktycznie zerowa w momencie kiedy chcemy je zamienić przy kupnie nowego auta. Kupno takiego pojazdu może stworzyć poważne problemy!
  5. Loss Due to Fire Title – „Po pożarze”: Auto było spalone i naprawa kosztuje więcej niz auto jest warte. Kupno takiego pojazdu może stworzyć poważne problemy!
  6. Hail Damage Title – „Auto zostało uszkodzone lodem/gradem”: Naprawa kosztuje więcej niż wartość auta. Kupno takiego pojazdu może stworzyć poważne problemy!
  7. Flood Damage Title - „Zniszczone wodą/powodzią”: Naprawa kosztuje więcej niż wartość auta. Kupno takiego pojazdu może stworzyć poważne problemy!
  8. Dismantled Title – „Auto na częśći”: Auto zostało tak rozbite, że już nigdy nie może być zarejestrowane. Można je jedynie sprzedać „na częśći”. Kupno pojazdu z tym aktem jest nie tylko odradzane ale praktycznie niemożliwe.

 

W czym może mi pomóc ASO w Europie przy sprowadzonym WK?

W ASO warto włączyć opcje które są standardem w Europejskiej wersji Grand Cherokee. Jest to m.in. opcja elektrycznie przesuwających się lusterek do dołu przy biegu wstecznym dla lepszej widoczności krawężnika. Używany komputer do Jeep  “Starscan” w ASO może nam to włączyć.

 

Jak to się robi w Starscan:

  1. Wybieramy z menu FCM
  2. Wybieramy ECU Details
  3. Wybieramy More Options
  4. funkcja Mirror Tilt jest na dole listy.

 

Dodatkowo w niektórych WK można włączyć:

  1. Automatyczne światła – DRL (Daytime Running Lights).
  2. Światła Przeciwmgielne z długimi światłami. W USA jest tylko dozwolone świecenie 4 światłami do przodu naraz, zatem kiedy mamy włączone krótkie światła plus przeciwmgielne i włączamy długie to przeciwmgielne wyłączają się automatycznie.

 

UWAGA: Odradzam żeby w ASO zmienili kod kraju na eksport w WK. W takim wypadku trzeba by było zmienić mnóstwo modułów co jest niepotrzebne. Zmienienie kraju w Starscan robi więcej problemów niż korzyści!

 

 

opracował: Piotr Rolek - PA86 [ @ ]

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google