MODEL

Jeep - Grand Cherokee (2005-2010)

 

WK - wymiana świec w silniku 5.7 HEMI z 2005r

Potrzebne narzedzia:
- klucz nasadowy z koncówką 10mm krótką
- klucz nasadowy z koncówką 10 mm dluższą
- klucz nasadowy umożliwiający użycie go pod rożnym kątem
- klucz nasadowy z ustawianą siłą zakręcania (tzw. torque wrench)
- magnes na wysięgniku (do wyciągania kluczy które wpadną w głąb silnika)
- 16 sztuk nowych świec
- troche wolnego czasu

1. Odkręcamy korek wlewu paliwa i ściągamy plastikowe przykrycie silnika

 

2. zakręcamy korek spowrotem aby kurz nie pchał sie do silnika

 

3. Odkręcamy kable z pierwszego cylindra po lewej kluczem nasadowym 10mm

4. Po odkręceniu dwóch śrubek trzymających ciągniemy je do góry, próbując nie wyginać za bardzo gumowej fajki.

Następnie wyciągamy drugą fajkę z tego samego cylindra ciągnąc ją do góry.

należy pamietać w jakiej kolejności były one założone na cylindrze i TRZEBA je włożyć w tej samej kolejności po wymianie świec.

 

5. Jeżeli mamy kompresor to wydmuchujemy fajki i zagłębienia w ktorych sa zamontowane stare świece aby po ich odkręceniu zanieczyszczenia nie dostały się do wnętrza silnika.. Następnie odkręcamy je używając klucza nasadowego 5/8 z przedłużkami.

Zalecam użycie końcówki specjanie przystosowanej do wyciągania świec. Ma ona gumową wkładkę która trzyma świece i ułatwia przeprowadzenie tej czynności.

Należy pracować nad jednym cylindrem nie rozkręcajac fajek z następnego, aby nie pomieszać okablowania.

 

6. Wkręcamy nowe świece do momentu gdy poczujemy pierwszy opór, następnie dokręcamy je używajac torque wrench do 13 ft/lb. (ja dokręcilem do 14 bo nie wydawały się być wystarczająco ciasno osadzone)

7. Zakładamy fajki spowrotem w tej samej pozycji w której były zamontowane, zakręcamy 2 śrubki trzymające jedną z nich i przechodzimy do następnego cylindra (powtarzamy na reszcie cylindrów).

8. Ostatni cylinder po lewej będzie stwarzał problemy, ponieważ pomiędzy dwomą ostatnimi idzie dość grube okablowanie.

Aby ułatwić sobie życie należy odkręcić fajki z dwóch ostatnich cylindrów jednocześnie i oznaczyć je w widoczny sposób aby było wiadomo jak były podłączone.

9. Fajki po prawej stronie silnika są podłączone w odwrotnej kolejności niż te po lewej, a więc należy uważać z kolejnością.

10. Tak wyglądają stare świece:

Czynność została wykonana przy wyłączonym akumulatorze. Nie wiem czy jest taka potrzeba ale tak na wszelki wypadek odłączyłem.

Przykład jest podany dla rocznika 2005, nowsze modele mają już oznakowane okablowanie, ale zasada jest taka sama.   

 

Materiał opracował: Kiler

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google