MODEL

Jeep - Cherokee (1984-2001)

 

historia

Rozwój modelu z roku na rok:

1985r
wprowadzenie silnika 2,1TD
pojawienie się centralnego zamka

1986r
początek produkcji silnika 2,5L z jedno punktowym wtryskiem paliwa
wypuszczenie wersji Off Road w skład której wchodziło:
-mocniejsze amortyzatory
-opony Good Year Wrangler 225/70R15
- 2 zaczepy przednie i 1 tylny
- podniesione zawieszenie o 1”
Produkcja modelu Cherokee Limited Wagoneer

1987r
wprowadzono silnik benzynowy,  4.0L, R6 z wielopunktowym wtryskiem paliwa Renix
pojawienie się 4-biegowej skrzyni automatycznej
nowe reduktory NP 231 i NP 242
zmiana atrapy chłodnicy z 10 na 8 częściową

1989r
wprowadzono system ABS firmy Bendix ( w tym roku dostępny tylko z silnikiem 4.0)
zbiornik paliwa 76L dostępny we wszystkich modelach
wspomaganie kierownicy jako standardowe wyposażenie we wszystkich modelach
centralny zamek sterowany pilotem jako standard w wersji Limited

1990r
trzy tylne pasy bezpieczeństwa jako standard
wprowadzenia radio stereo jako standard

1991r
wprowadzenie komputera sterującego do silnika 2,5L
zmiana układy wtryskowego z renixa na Mopara
modernizacja głowicy silnika 4.0
pojawienie się opcji alarmu
w modelu 4 drzwiowym, wprowadzono blokadę otwarcia tylnych drzwi przez dzieci
wycofanie uchylnych trójkątnych szybek w przednich drzwiach ( często przeciekały)

1992r
zmiana systemu ABS  firmy Bendix na ABS firmy Bosch
radio zostało wyposażone w zegar
model Laredo może być wyposażony w skórzaną tapicerkę ( jako opcja)

1993r
pojawienie się wielopunktowego wtrysku paliwa w silniku 2,5L

1994r
wzmocnienie konstrukcji dachu na wypadek dachowania
pojawienie się wzmocnień w drzwiach na wypadek uderzenia bocznego
zmiana czynnika w układzie klimatyzacji z R12 na R134a

1995r
wprowadzenie poduszki powietrznej dla kierowcy
zmiana budowy reduktora NP 242

1996r
wszystkie auta można diagnozować poprzez złącze OBD II
zmiana układu paliwowego na jedno obwodowy

1997r
przeprowadzono zmianę wnętrza i nadwozia
tylna klapa została wykonana z metalu ( wcześniej była z tworzywa sztucznego)
zbiornik paliwa wykonany z tworzywa sztucznego
zmieniono technologię lakierowania nadwozia
instalacja elektryczna została dodatkową osłonę multi-plex, aby zmniejszyć jej awaryjność

1998r
Wprowadzono wesję Limited Classic

1999r
wprowadzenie podgrzewania foteli jako opcja

2000r
Pojawienie się nowej pięciobiegowej ręcznej skrzyni biegów NV3550

2001r
zakończenie produkcji silnika benzynowego 2,5L
silnik 4.0 otrzymał normę spalin EURO 3
22 czerwca 2001 zakończono produkcje modelu Cherokee XJ

 

opracował: suchorz [ @ ]

Nazwa Cherokee po raz pierwszy pojawia się w roku 1974 jako rozwinięcie produkowanego od roku 1962 modelu Wagoneer. Oba modele oznaczone były kodem producenckim SJ. Cherokee był tańszą wersją Wagoneera, a główną cechą odróżniającą oba modele była liczba drzwi, gdyż Cherokee oferowany był początkowo w wersji dwu drzwiowej (od 1977 – czterodrzwiowej). Produkcja modelu Cherokee (SJ) została zakończona w roku 1983, a w roku 1984 przedstawiono nowy produkt pod nazwą Cherokee oznaczony kodem producenta XJ.  Był to początek kariery pojazdu, który wytyczył kierunek zmian w kategorii lekkich samochodów sportowo-terenowych określanych jako Sport Utility Vehicle  (SUV).

W porównaniu do poprzednika (SJ) samochód był wyraźnie lżejszy (o 500 kg), oraz mniejszy, co sprawiało, że mógł pokonać dłuższy dystans zużywając mniej paliwa. Zdecydowanie też poprawiła się w stosunku do poprzednika  manewrowość zarówno na drogach utwardzonych jak i w terenie.

Konstruktorzy pierwszego Cherokee (XJ) zdecydowali się na czterodrzwiowe nadwozie samonośne (bez ramy), zależne zawieszenie (dwa sztywne mosty) oraz wyposażyli auto w reduktor. W tej postaci samochód produkowany był w różnych wersjach, aż do roku 2001.

Początkowo oferowany był w trzech wersjach: podstawowej base, Pioneer, oraz Chief . Wersje te różniły się nieznacznie, głównie wyposażeniem wnętrza. W modelu Pioneer oferowano dywaniki, wycieraczkę tylniej szyby ze spryskiwaczem oraz zmieniony panel wskaźników, zaś Chief  był najbardziej „sportową” wersją: czarne elementy nadwozia, opony z białymi napisami.

Pierwszy Cherokee (XJ) oferowany był z silnikiem benzynowym  AMC 150  L4. Był to czterocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,5 L. i mocy  105 KM, który współpracował z czterobiegową manualną skrzynią biegów. Opcjonalnie można było wybrać wersję z silnikiem GM 173 V6, o pojemności  2,8 L i mocy 115 KM. Do tego silnika oferowano czterobiegową, bądź pięciobiegową skrzynię manualną, oraz opcjonalnie trzybiegowy automat.

Nowy Cherokee został życzliwie przyjęty przez prasę motoryzacyjną oraz klientów co zaowocowało sprzedażą na poziomie 78 000 aut w pierwszym roku produkcji.

opracował: Kyuss33 [ @ ]

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google