MODEL

Jeep - Cherokee (1984-2001)

 

XJ - siłowniczki centralnego

 

Dawno, dawno temu, za siedmioma górami i ośmioma lasami nadeszła sroga zima ! Mróz był wielki w dalekim kraju na północy i na południu ! Ludzie strasznie cierpieli, a ich dusze przeżywały katusze bo wszystkie drzwi zamarzły za kość !

Eeee - znaczy się niezupełnie całe drzwi zamarzły, tylko siłowniki centralnego nie miały siły drzwiczek pootwierać, więc trzeba było temu zaradzić. Niestety nie wystarczy otworzyć drzwi i przesmarować zamki – powiem więcej – nie wystarczy nawet zdjęcie tapicerki i smarowanie mechanizmów od środka – trzeba niestety wyjąć siłowniczki centralnego i je gruntownie przeczyścić oraz przesmarować.

Niniejszy poradnik dotyczy siłowników centralnego zamka w XJ-tach przedliftingowych – nie wiem czy w poliftingowych coś się zmieniło w kwestii samego siłownika, ale tapicerka drzwi jest już inna.

Zacznijmy od banału jakim jest zdjęcie tapicerki – na poniższym zdjęciu zaznaczyłem strzałkami miejsca gdzie znajdują się 2 śruby trzymające podłokietnik – są tam od dołu wnęki w których one są osadzone – duży śrubokręt krzyżakowy wykręca je bez trudu, ale nie należy podłokietnika przednich drzwi tak po prostu ciągnąć do siebie tylko przekręcić do góry o 90 stopni i dopiero wtedy wyjąć jego górne mocowanie. Należy również wykręcić 3 śrubki trzymające panel sterowania na drzwiach.

Potem wystarczy już tylko odpiąć ostrożnie złącza elektryczne panelu i zdjąć tapicerkę drzwi poprzez odciągnięcie jej od dołu i z boków od drzwi /zatrzaski/, lekkie uniesienie do góry i wymanewrowanie panelu przez otwór.
Po zdjęciu tapicerki wygląda to tak:

Zaznaczone w kółeczkach są nity trzymające siłownik centralnego zamka

Nity te trzeba rozwiercić dosyć sporym wiertłem /ja użyłem 8mm/, żeby siłownik dało się odczepić od blach drzwi.
Teraz należy odczepić cięgno zamka

I siłowniczek daje się bez trudu wyjąć

Po odczepieniu złącza elektrycznego pierwszą czynnością przed rozłożeniem silniczka powinno być zaznaczenie położenia jego obudowy, gdyż założenie tego ustrojstwa w pozycji przekręconej o 180 stopni skutkuje odwrotnym działaniem siłownika /zamykanie centralnego zamka otwiera te drzwi i na odwrót/

Cały siłowniczek jest skręcony razem blaszką mocującą przy pomocy 3-ch śrubek /mimo że są 4 otwory/ - we wszystkich drzwiach miałem tak samo więc sądzę, że tak jest fabrycznie – UWAGA: śrubki te mają łebki o rozmiarze ¼ cala i taki by się przydał do nich kluczyk. Po odkręceniu tych śrubek wydłubałem z blaszki resztki nitów i przyspawałem do niej nakrętki M6 – jak ktoś dysponuje nitownicą a nie dysponuje spawarką to można oczywiście po „wyremontowaniu” siłowników na powrót je nitami fi6 przynitować – ja mimo iż mam nitownicę postanowiłem od razu przerobić to na element wielokrotnie demontowalny.

Sam silniczek należy demontować BARDZO ostrożnie i nisko nad jakąś szmatką/stołem – po podważeniu i wyjęciu silniczka wypadną z wnętrza 2 sprężynki i 2 szczotki, widoczne na środku poniższego zdjęcia

Wirniczek też jest bardzo delikatny i trzeba uważać, żeby nie urwać któregoś z drucików uzwojeń elektrycznych – trzeba go ostrożnie wyczyścić z rdzy i zabrudzeń – mi najlepszym sposobem wydało się założenie ostrożnie do wkrętarki i przyłożenie papieru ściernego do obracającego się elementu, zwracając przy tym uwagę na wspomniane wyżej druciki

Wnętrze jego obudowy /magnesy/ też trzeba porządnie umyć. Do środka siłowniczka /przez centralny otworek w który wchodzi ośka silniczka/ trzeba wlać jakiegoś środka smarującego – ja mam u siebie takie różne specjalne specyfiki, ale może to być normalne WD40, które siłowniczek w środku rozrusza i przesmaruje.
Składanie silniczka z resztą siłownika jest zadaniem prostym, ale wymagającym uwagi i posiadania mało drżących rąk ;) – sprężynki trzeba włożyć do otworków po bokach otworu centralnego, a na nich muszą być ostrożnie umieszczone szczotki.

Szczotki właściwie tylko stoją na końcach sprężynek i trzeba całość trzymać ostrożnie w poziomie podczas wkładania silniczka – silniczek delikatnie wkładamy ośką do otworu centralnego, ruszamy delikatnie tłoczkiem siłownika w celu właściwego naprowadzenia ośki i dociskamy obydwa elementy.

Po skręceniu całości razem z wcześniej przygotowaną blaszką montujemy siłownik oraz tapicerkę i cieszymy się z działającego na powrót centralnego zamka.

Na koniec jeszcze 2 zdjęcia drzwi tylnych – na pierwszym zaznaczone nity trzymające siłownik

a na drugim widoczny zatrzask cięgna, które trzeba zdemontować w celu wyjęcia siłownika z drzwi

Mam nadzieję, że się za bardzo nie rozpisałem, bo temat nie jest zbyt obszerny a chęć do rozpisywania duża ;)

Pozdrawiam serdecznie wszystkich pozytywnie poJEEPanych

opracował: Leo_1969 [ @ ]

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google