MODEL

Jeep - Cherokee (1984-2001)

 

XJ - Układ chłodzenia

 

Tym razem „krótka” historia układu chłodzenia.

Jak powszechnie wszem i wobec  wiadomo, już dosyć dawno temu planowałem kompleksową przeróbkę układu chłodzenia – no i wreszcie nadeszła ta wiekopomna chwila – dosyć nawet niespodziewanie, bo pompa zaczęła popiskiwać pod maską i dobrze, że wszystko miałem przygotowane bo mogłem natychmiast podłubać. Szkoda tylko, że nie zdążyłem zrobić testów porównawczych wydajności pompy z oryginalnym oraz moim wirnikiem – być może kiedyś to jeszcze zrobię w ramach eksperymentowania poznawczego.

Na początek przypomnienie – pompa wody została odrobinę przerobiona:



W tym miejscu dzięki uprzejmości autorów i zgodnie z ich wolą prezentujemy poszczególnych tutoriali stanowiące przykładowe rozwiązanie niżej opisanych problemów:

Zestaw „montażowy”

Zdemontowany filtr powietrza i wentylatory chłodnicy – trzeba teraz odkręcić pas wzmocnienia, znajdujący się nad chłodnicami – po 3 śruby na końcach oraz 4 nakrętki od pasa przedniego…

… po czym wzmocnienie daje się wyciągnąć – należy również zdemontować pasek wielorowkowy, pompę wspomagania oraz jej jarzmo, które jest przykręcone właśnie do obudowy pompy wody – po zdemontowaniu tego wszystkiego mamy taki mniej więcej obraz sytuacji - zaznaczyłem dwie śrubki, którymi są skręcone chłodnice /ta od wody z tą od klimy/

Na poniższym zdjęciu widać fragment koła pasowego pompy wody /pierwsze z prawej – schowane u dołu/ - są tam cztery śruby, które trzeba poluzować PRZED zdjęciem paska wielorowkowego, bo później trudno jest to koło przyblokować w celu odkręcenia śrub

Zdjęta pompa i termostat

Obudowa termostatu w „oryginale” wygląda tak

A tak wygląda wygładzona i dopieszczona obudowa „made by mendelmax” - dzięki Maciek

Założona pompa i termostat

Chłodnica z wentylatorami przygotowana do montażu …

… oraz już zamontowana na aucie

Przymiarka tulei z termowłącznikami

No i obraz całości po zmontowaniu reszty „badziewia”

Z trochę bliższa tuleja na rurze wygląda tak …

… a wentylatory i termowłączniki podłączone są według poniższego schematu

Jak widać podłączyłem dwa wentylatory na termowłącznikach z możliwością ich ręcznego wyłączenia lub włączenia na stałe – u góry kostki z termowłacznikami widać dodatkową śrubkę, która jest odpowietrznikiem układu chłodzenia.

Układ działa jak marzenie – ciśnienie na nowej pompie jest chyba wyższe, bo musiałem np. wymienić węża od termostatu do parownika gazu /zaczął przeciekać drań jeden/ - a miejsca przed silnikiem zrobiło się tyle, że wstawię tam chyba jakiś mały silniczek do napędu śruby na ten przykład.

Na koniec trochę kosztów:
Pompa zza wielkiej wody – 430,- pln-ów + przeróbka wirnika /koszty niemierzalne/
Wentylatory – 130 $
Tuleja – przysługa wymienna
Termowłączniki – 50,- pln-ów
Obudowa termostatu – przysługa wymienna
Inne pierdółki /przekaźniki, kable, śruby itp./ – nie liczyłem
Świeżutki Prestone - 2x4L koncentratu + Prestone Flush - 130,- pln

Jak zwykle polecam się z jakimikolwiek pytaniami i wątpliwościami.

 

opracował: Leo_1969 [ @ ]

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google