MODEL
Jeep - Grand Cherokee (1993-1998)
ZJ/ZG - reduktory
NP-242 (tylko silniki 4.0, przy dźwigniach napis Selec-trac, posiada pozycje: 2WD, 4part time, 4 full time, Al oraz 4LO). Posiada mechanizm różnicowy. Wybierając tryb jazdy możemy jechać z napędem tylko na tył (2WD), 4x4 z międzyosiowym mechanizmem różnicowym (4 full time, pozwala na jazdę po czarnym, niestety w sytuacji, gdy jedno koło się ślizga teoretycznie cały moment napędowy kierowany jest właśnie na nie i samochód grzęźnie. W praktyce opory tarcia itd. przenoszą jednak część mocy także na inne koła), 4x4 ze zblokowanym miedzyosiowym (4 part time, stosowany tylko w jeździe po śliskiej nawierzchni, nie wolno używać go na suchym asfalcie gdyż powoduje to naprężenia w układzie napędowym. W tej pozycji ślizg koła jednej z osi nie odbiera momentu kołom osi następnej), Neutral służy do rozpięcia obu mostów np. na potrzeby holowania. 4Lo to reduktor (jego użycie spina obie osie na stałe oraz uruchamia zębatkę planetarną o przełożeniu 2.72:1). Maksymalny możliwy moment obrotowy wynosi 2015 Nm. Skrzynia przenosi moc na przód łańcuchem. Masa skrzyni 39 kg. Mieści 1.4 litra oleju klasy ATF.
|
NV-249 (Z silnikami 5.2, 5.9 oraz 4.0, na dźwigniach napis Quadra-trac, posiada 3 pozycje: 4all, N i 4lo), produkowana była w dwóch wersjach- do roku 1996 w wersji NV-249, po 1996 aż do 1998 w wersji NV-249OD (on demand). Zasada działania oparta jest na sprzęgle wiskotycznym. Wersja bez OD posiadała miedzyosiowy mechanizm różnicowy, który w razie ślizgu kół był blokowany przez wiskozę. W wersji OD nie było mechanizmu międzyosiowego, na przód normalnie trafia jedynie ok. 5% momentu obrotowego i jest on w pełni dołączany tylko w chwili, gdy następuje utrata przyczepności tyłu (tylne koła/koło buksują). Jazdę prowadzi się w trybie 4all wedle podanych wyżej zasad działania. Neutral rozpina obie osie, umożliwiając holowanie. W trybie 4Lo widoczne są różnice pomiędzy wersjami OD i nie OD. W obu przypadkach uruchamiany jest reduktor o przełożeniu 2.72:1, jednak w wersji bez OD nie następuje spięcie mechanizmu międzyosiowego, co z kolei ma miejsce w wersji OD. Pojemność oleju 1.2 litra (ATF), masa 44 kg bez OD, 38 kg z OD. Wersja bez OD wytrzymuje 2442 Nm, zaś OD 2754 Nm.
|
NV-231 (Diesle oraz niektóre 4.0 z lat 1993-1995) Command-Trac, posiada pozycje 2H, 4H, N, 4Lo) jest skrzynią najbardziej nastawioną na teren. Nie posiada mechanizmu miedzyosiowego, co wyklucza jazdę 4x4 po asfalcie. Pozycja 4H jest tożsama z pozycją 4Part Time w NV242. Pozycja N służy do holowania, zaś 4Lo to stałe spięcie mostów i reduktor w opcji 2.72:1 (Command-trac). Waga skrzyni to 29 kg a maksymalny transferowany moment obrotowy to 2556 Nm. Przenoszenie mocy na przód odbywa się za pomocą łańcucha. Pojemność oleju to 1.1 litra dla XJ-ta i 1.5 litra dla YJ-ta.
|
opracował: mendelmax
Jak oraz kiedy włączyć przełożenie zredukowane (4LO)
Większość reduktorów stosowanych w ZJ/ZG ma blokadę centralnego mechanizmu różnicowego (Wyjątek 249 bez OD w tym modelu występuje wiskoza) stąd też nie można poruszać się z załączonym 4LO oraz 4 Part Time (w przypadku reduktora NP-242) po nawierzchniach utwardzonych (asfalt) czy takich gdzie przyczepność jest minimalnie mniejsza (mokry lub pokryty błotem pośniegowym asfalt). Tak więc do poruszania się na codzien po drogach wykorzystujemy 4 All Time lub 2 H
Przełożenia zredukowane możemy załączyć dopiero wtedy gdy zjedziemy z „czarnego” w blotko czy trawę. Załączenie przełożenia zredukowanego powinno odbywać się w czasie jazdy (z bardzo, bardzo niewielką prędkością) najlepiej podczas staczania się z niewielkiej pochyłości. Skrzynia musi znajdować się w pozycji neutral (N). Wtedy należy zdecydowanie lecz nie na siłę pociągnąć dzwignię reduktora do siebie. Najczęściej czynności tej towarzyszy zgrzyt to nic że serce boli jeepy tak mają.
opracował: Lisek