MODEL

Jeep - Grand Cherokee (1993-1998)

 

Uszczelnienie DANa 30

 

Po wymianie sworzni zwrotnic /co wiązało się z wyjmowaniem półosi/ zauważyłem problem z wyciekami oleju z przedniego mostu /z obydwu stron/. Wymiana uszczelnień nie jest zbyt skomplikowana, aczkolwiek odrobinę pracochłonna.   Na początek należy podnieść przód samochodu i oprzeć go bezpiecznie na podporach /kobyłkach/. Następnie odkręcić i zdemontować pokrywę /dekiel/ mostu ostrożnie wypuszczając olej do przygotowanego naczynia /oleju będzie około 1.5 litra/. Zdemontować koła, zaciski hamulcowe oraz tarcze i odkręcić piasty kół /demontaż piast opisany w osobnym temacie/ - wyjąć piasty wraz z półosiami. Tak wyglądała u mnie końcówka mostu po wyjęciu krótkiej półosi - widać jak olej wyciekał z mostu:

Mechanizm różnicowy trzeba niestety ze środka mostu wyjąć. Należy w tym celu odkręcić cztery śruby mocujące /na poniższym zdjęciu dwie są już odkręcone i jedna obejma jest zdjęta/:  

 

Po odkręceniu i zdjęciu obejm należy delikatnie /acz stanowczo/ wyjąć cały mechanizm różnicowy z gruszki mostu i odłożyć go delikatnie na bok. Stare uszczelnienia możemy wybić za pomocą długiej rurki włożonej do mostu od strony zwrotnic. Następnie wszystko należy oczywiście ładnie wyczyścić i wbić nowe uszczelnienia. No i do tego potrzebny jest kawałek rurki o średnicy zewnętrznej około 50 mm i długości ok 50-60mm. Rurka ta jest widoczna na następnym zdjęciu - widać też założony nowy uszczelniacz  

 

Podczas wbijania uszczelnień trzeba uważać, żeby wpasowały się one prosto w swoje miejsce w pochwie mostu – nie chcą one wbrew pozorom tak łatwo „wejść” na swoje miejsce. I tutaj przy okazji mała uwaga – wbrew obiegowym opiniom, często rozpowszechnianym przez niektórych „mechaników” między bajki można sobie włożyć stwierdzenie, żeby uważać przy wkładaniu półosi, aby nie wepchnąć uszczelnień do środka mostu. Uszczelnienia te są bardzo mocno osadzone - trudno je nawet wbić na swoje miejsce, dlatego niezbędnym jest zaopatrzyć się w akcesorium podobne do zastosowanej przeze mnie rurki – są one poza tym tak skonstruowane, że same naprowadzają półoś we właściwe miejsce – jedynym sposobem na ich uszkodzenie jest włożenie półosi zabrudzonej np. błotem lub piachem.   Poskładać wszystko teraz, nie gubiąc przy tym żadnych śrubek – zalać most olejem /świeżym/ i cieszyć się z braku wycieków   PS:  Momenty dokręcania śrub:   Piasta półosi do zwrotnicy /3 śruby/ : 75 Ft-lbs  =  101 Nm Obejmy łożysk kosza DANA30 /4 śruby/: 22 FT-lbs = 30 Nm

 

opracowali: xXx

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google