Jeepnieci - Diesel Vs. Benzyna
- silnik benzynowy
- silnik diesla
- diesel czy benzyna?
Silniki benzynowe wykorzystują proces spalania przy wykorzystania iskry powstającej na świecy zapłonowej. W silnikach benzynowych wykorzystujemy paliwo nisko-zapłonowe.
Zalety silnika benzynowego:
- łatwy rozruch niezależnie od temperatury
- prosta konstrukcja
- lekka konstrukcja
Wady:
- mniejsza trwałość w stosunku do silnika diesla
- mniejsza tzw. sprawność (większe zużycie paliwa)
Silniki diesla popularnie zwane wysokoprężnymi, działają w oparciu o zasady termodynamiki tj. ciśnienia sprężania w wyniku którego dochodzi do samozapłonu zastosowanego paliwa. Paliwem używanym w silnikach wysokoprężnych jest olej napędowy.
Wady:
- większe koszty produkcji, w porównaniu z silnikiem benzynowym
- większa wymagania co do jakości paliwa
- większa emisja tlenków azotu
- trudności w uruchomieniu przy niskich temperatura
- większa masa silnika
- większe koszty produkcji
Zalety:
- większa sprawność, czyli mniejsza spalanie
- większy moment obrotowy
- nowe egzemplarze są bardzo rozwinięte technologicznie
To dylemat z który zderza się każdy noszący się z zamiarem kupna pojazdu. O ile przy zakupie nowych pojazdów różnica jest dosyć wyraźna i modele z silnikami diesla są znacznie droższe, to już przy autach używanych różnica ta ulega zdecydowanemu obniżeniu, a nawet jej braku. Przyjęto, że auta które mają być eksploatowane w trasie winny być wyposażone w silnik diesla – czy jednak jest to słuszna teoria? To pytanie pozostawiamy do indywidualnej oceny każdego z nas, gdyż każdy posiada swojego „cichego faworyta”.
Potocznie przyjęto, że silnik diesla jest znacznie oszczędniejszy od silnika benzynowego. Należy jednak pamiętać, że zakup „starego diesla” jest pewną niewiadomą, które może nas wiele kosztować, z uwagi na fakt dużego zużycia silnika w wyniku jego intensywnej eksploatacji. W tym miejscu należy zaznaczyć, że remont silnika wysokoprężnego (diesla) jest bardzo drogi.
Każdy nieprawidłowo eksploatowany silnik może przynieść więcej problemów niż przyjemności z jady. Przy dieslu należy pamiętać, że przeważnie słabą stroną tego silnika jest turbosprężarka, który przy przebiegu ok. 200 tyś km przeważnie nadaje się do naprawy. Nie dajmy się zwieść pozorom, że auto w wieku ok. 10 lat posiada przebieg ok. 120 tyś km, gdyż średnie należy przyjąć, że rzeczywisty przebieg dla diesla to ok. < 20 tyś km.
Pod tym kątem zakup silnika benzynowego okazuje się na tym „bezpieczniejszy”, że nawet jeśli jest mocno wyeksploatowany to kiedy posiada sprawny układ zapłonowy i dobry akumulator, to łatwo da się go uruchomić. Zatem zakup używanego auta z silnikiem benzynowym charakteryzuje się mniejszym ryzykiem finansowym, gdyż tańszym kosztem doprowadzimy silnik benzynowy do stany używalności niż diesla.
Należy też zauważyć, że części do silników benzynowych są tańsze. Dodatkowo na rynku wtórnym jest duża ilość pojazdów wyposażonych już w instalacja LPG, co znacznie obniża koszty użytkowania pojazdu w porównaniu do diesla.
Biorąc pod uwagę koszty ewentualnego „dopłacania”, lepiej wybrać egzemplarz z silnikiem benzynowym, gdyż koszty naprawa będą zdecydowanie niższe niż w przypadku silnika diesla.
Jeśli jednak jesteśmy nastawiani na zakup auta z silnikiem diesla pamiętajmy by w miarę możliwości z jego stanem technicznym zapoznał się „ekspert” posiadający wystarczającą wiedze w temacie danego silnika wysokoprężnego.
opracował: goliacik