MODEL
Jeep - Grand Cherokee (1999-2004)
Blend-doorsy
Naprawa ogólnie mówiąc blend-doorsów a tak faktycznie to chodzi o procedurę ściągnięcia deski oraz wyciągnięcia skrzynki tzw. nagrzewnicy.
Blend-doorsy to koszmar każdego właściciela WJ/WG z lat 99 do 2001r. w każdym bądź razie mój ten problem miał.
Potrzebne narzędzia:
ü mocna grzechotka albo wkrętarka akumulatorowa (wiertarka) albo ręce z mocnym ściskiem
ü przedłużki do grzechotki
ü klucze nasadowe: 7, 8 (mogą być płaskie), 10, 13, 15 (najlepiej dość głębokie) oraz płaskie: 13
ü śrubokręty: płaski i krzyżakowy o różnych długościach
ü lampa warsztatowa – wytrzymała i długoświecąca
ü lusterko! – to nie żart przyda się w 1 miejscu
Materiały – w zależności co jest podstawą rozbierania:
ü blend-doorsy/osuszacz/inne
ü paczka okiennych uszczelek gąbkowych samoprzylepnych
ü WD40 bądź inne tego typu „coś”
ü biały smar odporny na wymywanie (do smarowania zawiasów doorsów)
ü gąbkę do materaców o grubości 1,5 do 2 cm, najlepiej laminowaną z 1 strony
Usuwanie blend-doorsów zaczynamy od wyjęcia obu foteli – pasażera i kierowcy.
1. Fotele – 4 śruby 15: 2 x z przodu i 2 x z tyłu pod plastikowymi zaślepkami (zsuwa się je ale warto pomóc sobie nieco płaskim śrubokrętem podważając nieco czoło, gdyż przy ściąganiu wbija się w tapicerkę podłogi. Czasami jest tu kołek – u mnie w jednym był a w drugim nie).
2. Odłączyć akumulator!!!
3. Odpiąć kabelki spod foteli.
4. Ściągnąć nadproża – są na zatrzaskach ale pieruńsko mocnych i lubiących się zaginać jak kotwica (prawa i lewa strona).
5. Odkręcić maskujące boczki (na wysokości pedałów) – 3 śruby oraz 1 spinka + nakrętka.
6. Ściągnąć osłony słupków – u mnie były tylko na spinkach.
7. Wypiąć antenę – w wersji europejskiej po słupku leci przewód do anteny w oknie.
8. Ściągnąć panel środkowy – instrukcje są już na jeepnieci.pl więc nie będę jej powielał.
9. Odpiąć wtyczki WSZYSTKIE – kabel musi być luźny (schodzi razem z deską).
10. Odkręcić metolowy łącznik/wspornik mocujący deskę do kanału centralnego – 2 nakrętki 13 i 2 śruby 10 z małym kołnierzem.
STRONA KIEROWCY
- 11. Ściągnąć maskownicę przy zegarach – jest na spinkach (delikatnie pociągnąć do siebie i uważać na kabelek od ustawiania świateł (jest dość krótki).
- 12. Odkręcić dolna maskownicę (nad kolanami) – od strony drzwi jest na wkręcie krzyżakowym (dalej oznaczam to +). Po ściągnięciu górnej maskownicy ukazują się 2 śruby 10 i kolejne 2 od spodu. Po odkręceniu lekko pociągnąć – są jeszcze 2 spinki.
- 13. Odkręcić pas ściągający kolumnę kierownicy – nakrętka 13 – płaski klucz.
- 14. Odkręcić blachę osłaniającą pod kolumną kierownicy – 4 śruby 10 krótkie srebrne.
- 15. Poodpinać złączki z tablicy z bezpiecznikami – 2 potężne czarne złączki na długich śrubach 10 – po odkręceniu trzeba je delikatnie poruszać i wyciągnąć – robić to BARDZO ostrożnie bo są tam króciutkie blaszki i plastikowe prowadnice. Śruby nie wyciągają się – zostają razem z wtyczką.
- 16. Odkręcić złącze OBD – 2 śrubki 7.
- 17. Odkręcić nakrętkę 13 na śrubie ustalającej – śruba jest schowana we wsporniku przy przegrodzie nad kolumną kierownicy przy przegrodzie. Aby ja zobaczyć użyj lusterka.
- 18. Odkręcić 2 śruby 10 – po prawej stronnie obok nadmuchu na nogi kierowcy (czarne z białą kropką na główce).
- 19. Ściągnąć maskownice przy kierownicy: 2 części każda przykręcona długą śrubką oraz na zatrzaskach po boku.
- 20. Porozpinać przewody przy kierownicy i wypiąć wtyczkę z lampki.
- 21. Odkręcić kolumnę kierownicy: 4 nakrętki 10 na długich śrubach (mogą terkotać przy odkręcaniu J) – dwie tuż za stacyjką i dwie bliżej przegrody.
STRONA PASAŻERA
- 22. Ściągnąć maskownice schowka – jest na 3 wkrętach oraz spinkach.
- 23. Od strony konsoli centralnej odkręcić śrubę 10 (z kropką na łbie).
- 24. Podobne 3 śruby 10 są z prawej strony od strony drzwi – trzeba ściągnąć maskownicę: 1 wkręt
i spinki.
- 25. Odpinamy wszystkie złączki, które są pod schowkiem i na ściance w tym 2 duże białe. Trzeba je odkręcić 10 i BARDZO delikatnie ruszając na boki wyciągnąć – tak na wszelki wypadek aby nic nie blokowało. Górna biała może zostać – nie wpływa ani na deskę ani na skrzynkę nagrzewnicy.
PODSZYBIE
- 26. Ściągnąć panel podszybia – ostrożnie bo jest na zatrzaskach.
- 27. Odkręcić nakrętki 10 na długich śrubach.
- 28. Pozostały jeszcze czarne wkręty +. Głośników nie trzeba wymontowywać.
- 29. Są jeszcze 2 zapadki deski łączące ja z nadmuchem na szybę, ale u mnie (nie wiedziałem
o nich) chyba się same wypięły przy szarpaniu.
Wracamy do strony pasażera.
- 30. Teraz BARDZO ważna rzecz – od strony drzwi, tam gdzie były 2 śruby jest schowana plastikowa zapadka. Można do niej dotrzeć lekko uginając plastik deski os strony drzwi na wysokości nawiewu na szybę. Trzeba tam długim płaskim śrubokrętem lekko ugiąć do dołu i szarpnąć deską aby wyskoczyła.
- 31. Wajchy biegów ustawiamy ku tyłowi (4Lo i 1) – trzeba włożyć kluczyk do stacyjki i przekręcić.
- 32. Teraz przyda się pomoc 2 osoby – wyciągać deskę równolegle do podłogi. Najlepiej złapać: strona kierowcy – za aluminiowy odlew, strona pasażera – pod schowkiem jest metalowa rama i gdzieś z boku.
UWAGA – deska jest ciężka – trochę pozgrzytają plastiki. Sprawdzić trzeba czy od strony kierowcy nie blokuje się taka wypustka odlewu o kanał nawiewu na nogi kierowcy. Jeżeli tak to warto pomiędzy nie włożyć kawałek miękkiej blaszki albo czegoś innego po czym będą mogły się prześliznąć. I wyciągamy!!! Tylko róbcie to z uczuciem ponieważ być może u was będą jeszcze jakieś kabelki, których nie było u mnie.
SKRZYNKA NAGRZEWNICY
Skrzynka utrzymywana jest przez 3 śruby, przewody nagrzewnicy (miękkie połączenie gumowymi przewodami) oraz klimatyzacji (sztywne połączenie).
- 33. W pierwszej kolejności ściągamy przewód intercoolera (w 3.1TD) – będzie wygodniej. Zatykamy turbinę czysta szmatką i nakładamy woreczek foliowy.
- 34. Luzujemy oba przewody klimatyzacji od strony komory silnika – nakrętka 10. Będzie syczało
i wyciekał barwnik. UWAGA ten gaz jest mało sympatyczny!!! Gdy już wszystko się wysyczy odkręcamy i wyciągamy. - 35. Przewody nagrzewnicy – sugeruję odpinać te z góry od strony silnika. Jest łatwiejszy dostęp. Wyleci trochę płynu więc lepiej coś podłożyć bądź na początku spuścić płyn z układu chłodzenia – to okazja aby go wymienić/wyczyścić…
- 36. Otwarte rurki warto pozatykać rulonikami ze szmatek.
- 37. Śruby – sugeruję w pierwszej kolejności ściągnąć nakrętki 13 z wnętrza . 2 nakrętki są pod skrzynką w ‘nogach’ pasażera.
- 38. Teraz od strony komory silnika wykręcamy śrubę 10 – znajduje się na samej górze komory prawie pod zgięciem (na wysokości przewodów nagrzewnicy) na wysokości wylewu
z klimatyzacji. UWAGA – po odkręceniu tej śruby skrzynka MOŻE opaść, zatem warto coś pod nią podłożyć i odkręcać ostrożnie. Ja robiłem to sam i nic nie połamałem.
Mamy ‘skrzynkę’ wolną. Teraz warto wylać resztę płynu z nagrzewnicy. Jeżeli chcecie wymienić albo ściągnąć przewody giętkie z nagrzewnicy – opiszcie sobie który jest który. Po wylaniu resztek płynu idziemy dalej.
- 39. Odkręcamy ‘rogi’ nadmuchu na szybę – 3 czarne oksydowane wkręty.
- 40. Rozpinamy wtyczki od silniczków przy czym warto opisać silniczki (ja to robiłem białym mazakiem do opon). Do wymiany blend-doorsów wystarczy wypiąć silniczki pasażera
i kierowcy oraz silniczek sterujący nawiewem góra/dół (działa za pomocą kilku dźwigni). - 41. Odkręcamy 12 śrubek + wokół obudowy skrzynki oraz 5 spinek metalowych.
- 42. Aby dostać się do blend-doorsów trzeba jeszcze wykręcić 2 takie śrubki +.
- 43. Parownik i nagrzewnica nie są niczym mocowane – wchodzą na ścisk uszczelek z gąbki.
Po zrobieniu wszystkiego co chcecie zrobić ruszamy do zamykania czyli… eee trzeba czytać od końca do początku J Dodam tylko że zakładanie deski jest trudniejsza operacją aniżeli jej ściągniecie. Uważajcie na kable przy zakładaniu deski i skrzynki. Ta blaszka z pktu 32. Teraz także się przyda. POWODZENIA!!!!
Jeśli chcesz ściągnąć wersję tekstową opisu wejdź TUTAJ [wersha PDF]
GALERIA:
opracował: Bart3.1TD [ @ ]