MODEL

Jeep - Grand Cherokee (1999-2004)

 

Blend-doorsy

 

Naprawa ogólnie mówiąc blend-doorsów a tak faktycznie to chodzi o procedurę ściągnięcia deski oraz wyciągnięcia skrzynki tzw. nagrzewnicy.

Blend-doorsy to koszmar każdego właściciela WJ/WG z lat 99 do 2001r. w każdym bądź razie mój ten problem miał.

Potrzebne narzędzia
:
ü  mocna grzechotka albo wkrętarka akumulatorowa (wiertarka) albo ręce z mocnym ściskiem
ü  przedłużki do grzechotki
ü  klucze nasadowe: 7, 8 (mogą być płaskie), 10, 13, 15 (najlepiej dość głębokie) oraz płaskie: 13
ü  śrubokręty: płaski i krzyżakowy o różnych długościach
ü  lampa warsztatowa – wytrzymała i długoświecąca
ü  lusterko! – to nie żart przyda się w 1 miejscu

Materiały
– w zależności co jest podstawą rozbierania:
ü  blend-doorsy/osuszacz/inne
ü  paczka okiennych uszczelek gąbkowych samoprzylepnych
ü  WD40 bądź inne tego typu „coś”
ü  biały smar odporny na wymywanie (do smarowania zawiasów doorsów)
ü  gąbkę do materaców o grubości 1,5 do 2 cm, najlepiej laminowaną z 1 strony

Usuwanie blend-doorsów zaczynamy od wyjęcia obu foteli – pasażera i kierowcy.

1.    Fotele – 4 śruby 15: 2 x z przodu i 2 x z tyłu pod plastikowymi zaślepkami (zsuwa się je ale warto pomóc sobie nieco płaskim śrubokrętem podważając nieco czoło, gdyż przy ściąganiu wbija się w tapicerkę podłogi. Czasami jest tu kołek – u mnie w jednym był a w drugim nie).

2.    Odłączyć akumulator!!!

3.    Odpiąć kabelki spod foteli.

4.    Ściągnąć nadproża – są na zatrzaskach ale pieruńsko mocnych i lubiących się zaginać jak kotwica (prawa i lewa strona).

5.    Odkręcić maskujące boczki (na wysokości pedałów) – 3 śruby oraz 1 spinka + nakrętka.

6.    Ściągnąć osłony słupków – u mnie były tylko na spinkach.

7.    Wypiąć antenę – w wersji europejskiej po słupku leci przewód do anteny w oknie.

8.    Ściągnąć panel środkowy – instrukcje są już na jeepnieci.pl więc nie będę jej powielał.

9.    Odpiąć wtyczki WSZYSTKIE – kabel musi być luźny (schodzi razem z deską).

10.  Odkręcić metolowy łącznik/wspornik mocujący deskę do kanału centralnego – 2 nakrętki 13 i 2 śruby 10 z małym kołnierzem.

STRONA KIEROWCY

  • 11.   Ściągnąć maskownicę przy zegarach – jest na spinkach (delikatnie pociągnąć do siebie i uważać na kabelek od ustawiania świateł (jest dość krótki).
  • 12.    Odkręcić dolna maskownicę (nad kolanami) – od strony drzwi jest na wkręcie krzyżakowym (dalej oznaczam to +). Po ściągnięciu górnej maskownicy ukazują się 2 śruby 10 i kolejne 2 od spodu. Po odkręceniu lekko pociągnąć – są jeszcze 2 spinki.
  • 13.    Odkręcić pas ściągający kolumnę kierownicy – nakrętka 13 – płaski klucz.
  • 14.    Odkręcić blachę osłaniającą pod kolumną kierownicy – 4 śruby 10 krótkie srebrne.
  • 15.    Poodpinać złączki z tablicy z bezpiecznikami – 2 potężne czarne złączki na długich śrubach 10 – po odkręceniu trzeba je delikatnie poruszać i wyciągnąć – robić to BARDZO ostrożnie bo są tam króciutkie blaszki i plastikowe prowadnice. Śruby nie wyciągają się – zostają razem z wtyczką.

  • 16.    Odkręcić złącze OBD – 2 śrubki 7.
  • 17.    Odkręcić nakrętkę 13 na śrubie ustalającej – śruba jest schowana we wsporniku przy przegrodzie nad kolumną kierownicy przy przegrodzie. Aby ja zobaczyć użyj lusterka.

  • 18.    Odkręcić 2 śruby 10 – po prawej stronnie obok nadmuchu na nogi kierowcy (czarne z białą kropką na główce).
  • 19.    Ściągnąć maskownice przy kierownicy: 2 części każda przykręcona długą śrubką oraz na zatrzaskach po boku.

  • 20.  Porozpinać przewody przy kierownicy i wypiąć wtyczkę z lampki.

  • 21.  Odkręcić kolumnę kierownicy: 4 nakrętki 10 na długich śrubach (mogą terkotać przy odkręcaniu J) – dwie tuż za stacyjką i dwie bliżej przegrody.

STRONA PASAŻERA

  • 22.    Ściągnąć maskownice schowka – jest na 3 wkrętach oraz spinkach.

  • 23.    Od strony konsoli centralnej odkręcić śrubę 10 (z kropką na łbie).

  • 24.    Podobne 3 śruby 10 są z prawej strony od strony drzwi – trzeba ściągnąć maskownicę: 1 wkręt
    i spinki.

  • 25.    Odpinamy wszystkie złączki, które są pod schowkiem i na ściance w tym 2 duże białe. Trzeba je odkręcić 10 i BARDZO delikatnie ruszając na boki wyciągnąć – tak na wszelki wypadek aby nic nie blokowało. Górna biała może zostać – nie wpływa ani na deskę ani na skrzynkę nagrzewnicy.

PODSZYBIE

  • 26.    Ściągnąć panel podszybia – ostrożnie bo jest na zatrzaskach.
  • 27.    Odkręcić nakrętki 10 na długich śrubach.
  • 28.    Pozostały jeszcze czarne wkręty +. Głośników nie trzeba wymontowywać.
  • 29.    Są jeszcze 2 zapadki deski łączące ja z nadmuchem na szybę, ale u mnie (nie wiedziałem
    o nich) chyba się same wypięły przy szarpaniu.

Wracamy do strony pasażera.

  • 30.    Teraz BARDZO ważna rzecz – od strony drzwi, tam gdzie były 2 śruby jest schowana plastikowa zapadka. Można do niej dotrzeć lekko uginając plastik deski os strony drzwi na wysokości nawiewu na szybę. Trzeba tam długim płaskim śrubokrętem lekko ugiąć do dołu i szarpnąć deską aby wyskoczyła.

  • 31.    Wajchy biegów ustawiamy ku tyłowi (4Lo i 1) – trzeba włożyć kluczyk do stacyjki i przekręcić.
  • 32.    Teraz przyda się pomoc 2 osoby – wyciągać deskę równolegle do podłogi. Najlepiej złapać: strona kierowcy – za aluminiowy odlew, strona pasażera – pod schowkiem jest metalowa rama i gdzieś z boku.

UWAGA – deska jest ciężka – trochę pozgrzytają plastiki. Sprawdzić trzeba czy od strony kierowcy nie blokuje się taka wypustka odlewu o kanał nawiewu na nogi kierowcy. Jeżeli tak to warto pomiędzy nie włożyć kawałek miękkiej blaszki albo czegoś innego po czym będą mogły się prześliznąć. I wyciągamy!!! Tylko róbcie to z uczuciem ponieważ być może u was będą jeszcze jakieś kabelki, których nie było u mnie.

 

SKRZYNKA NAGRZEWNICY

Skrzynka utrzymywana jest przez 3 śruby, przewody nagrzewnicy (miękkie połączenie gumowymi przewodami) oraz klimatyzacji (sztywne połączenie).

  • 33.    W pierwszej kolejności ściągamy przewód intercoolera (w 3.1TD) – będzie wygodniej. Zatykamy turbinę czysta szmatką i nakładamy woreczek foliowy.
  • 34.    Luzujemy oba przewody klimatyzacji od strony komory silnika – nakrętka 10. Będzie syczało
    i wyciekał barwnik. UWAGA  ten gaz jest mało sympatyczny!!! Gdy już wszystko się wysyczy odkręcamy i wyciągamy.
  • 35.    Przewody nagrzewnicy – sugeruję odpinać te z góry od strony silnika. Jest łatwiejszy dostęp. Wyleci trochę płynu więc lepiej coś podłożyć bądź na początku spuścić płyn z układu chłodzenia – to okazja aby go wymienić/wyczyścić…
  • 36.    Otwarte rurki warto pozatykać rulonikami ze szmatek.
  • 37.    Śruby – sugeruję w pierwszej kolejności ściągnąć nakrętki 13 z wnętrza . 2 nakrętki są pod skrzynką w ‘nogach’ pasażera.

  • 38.    Teraz od strony komory silnika wykręcamy śrubę 10 – znajduje się na samej górze komory prawie pod zgięciem (na wysokości przewodów nagrzewnicy) na wysokości wylewu
    z klimatyzacji. UWAGA – po odkręceniu tej śruby skrzynka MOŻE opaść, zatem warto coś pod nią podłożyć i odkręcać ostrożnie. Ja robiłem to sam i nic nie połamałem.

Mamy ‘skrzynkę’ wolną. Teraz warto wylać resztę płynu z nagrzewnicy. Jeżeli chcecie wymienić albo ściągnąć przewody giętkie z nagrzewnicy – opiszcie sobie który jest który. Po wylaniu resztek płynu idziemy dalej.

  • 39.    Odkręcamy ‘rogi’ nadmuchu na szybę – 3 czarne oksydowane wkręty.
  • 40.    Rozpinamy wtyczki od silniczków przy czym warto opisać silniczki (ja to robiłem białym mazakiem do opon). Do wymiany blend-doorsów wystarczy wypiąć silniczki pasażera
    i kierowcy oraz silniczek sterujący nawiewem góra/dół (działa za pomocą kilku dźwigni).
  • 41.    Odkręcamy 12 śrubek + wokół obudowy skrzynki oraz 5 spinek metalowych.

  • 42.  Aby dostać się do blend-doorsów trzeba jeszcze wykręcić 2 takie śrubki +.
  • 43.  Parownik i nagrzewnica nie są niczym mocowane – wchodzą na ścisk uszczelek z gąbki.

Po zrobieniu wszystkiego co chcecie zrobić ruszamy do zamykania czyli… eee trzeba czytać od końca do początku J Dodam tylko że zakładanie deski jest trudniejsza operacją aniżeli jej ściągniecie. Uważajcie na kable przy zakładaniu deski i skrzynki. Ta blaszka z pktu 32. Teraz także się przyda. POWODZENIA!!!!

Jeśli chcesz ściągnąć wersję tekstową opisu wejdź TUTAJ wersja PDF [wersha PDF]

GALERIA:

 

 

 


opracował: Bart3.1TD@ ]


 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google