MODEL

Jeep - Grand Cherokee (2005-2010)

 

wymiana radia na nawigację

 

Opis obejmuje zmianę radia w Grand Cherokee który ma albo radio 1 CD, 6 CD lub nawigacje REJ/REC na nawigacje nie-seryjna.  Proszę zwrócić uwagę ze opis jest ważny dla modeli Grand Cherokee z lat 2005-2007.

Potrzebne częśći:

- Nakładka (jak auto nie posiada nawigacji seryjnej REC/REJ)


- Nowa Nawigacja rozmiaru podwójnego DIN (Double-DIN)
- Adapter do anteny. Na przykład METRA 40-CR10


- Ramka (kit) utrzymania nawigacji w miejscu typu METRA 99-6510


- Złącze do radia nie-seryjnego. Np. METRA 71-6502-1

 

- Jeśli posiadamy Boston Acoustics System to używamy złącza np. METRA CHTO-01. To złącze daje nam możliwość  zintegrowania wzmacniacza seryjnego z nową nawigacją. Złącza tego nie potrzebujemy w wypadku kiedy używamy swojego nowego wzmacniacza i podłączamy wszystkie głośniki używając nowych przewodów. System Boston Acoustics ma głośniki które nie są podłączone tradycyjnymi złączami do wzmacniacza seryjnego. Osobiście polecam złącze lepsze, czyli METRA C2R-CHY4 które eliminuje potrzebę kupna SWI-CAN do kontroli przycisków radian a kierownicy

- Opcjonalnie kupujemy drugie złącze do radia nie-seryjnego kiedy to nie chcemy samemu ręcznie łączyć kablów /lub nie umiemy tego zrobić. Cześć przykładowa do Pioneer. METRA PR-0180

- Jeżeli mamy sterowanie radia z kierownicy i chcemy zatrzymać tą funkcje potrzebne nam będą 2 adaptery typu PAC Audio.  Pierwszy to adapter  PAC Audio SWI-CAN (do system CAN-BUS w WK) a drugi jest specyficzny gdyż zależy od do marki radia. Do Pioneer np. używamy PAC Audio SWI-PS). Zdjęcia poniżej.

 

- Jęśli posiadamy iPod’a i nasza nawigacja jest gotowa by z nim współpracować polecam kupić kabel do iPoda, który również jest zależy od marki posiadanej nawigacji. Są inne opcje ale ta opcja jest najlepsza gdyż najładniej wygląda i najładniej się prezentuje.  Czyli na przykład do Pioneer AVIC-D3 kupujemy kabel Pioneer CDI-200

 

Instalacja:

1) Jeśli Jeep posiada nawigacje REC/REJ to należy od razu przejść do punktu 3, jeśli nie mamy nawigacji seryjnej to proszę zapoznać się z punktami 2 i 3

 

2) Należy pamiętać o kupnie plastikowej część - nakładki dostępnej ASO lub na aukcjach internetowych (dostepne np. na ebay). Nakładka potrzebna jest żeby móc wykorzystać ten sam rozmiar co nawigacja z WK. Część kupujemy zgodnie z kolorem naszego wnętrza!

2005-2006

2007

5JN311DHAK
( Kolor: Slate Gray)

5JN311J8AG
(Kolor: Khaki)

1EC951DHAC
(Kolor: Slate Gray)

1EC951J8AC
(Kolor: Dark Khaki)

zastąpione przez:
5JN311DHAL
5JN311DHAM
5JN311DHAN
5JN311DHAO

zastąpione przez:
5JN311J8AH
5JN311J8AI
5JN311J8AJ
5JN311J8AK
5JN311J8AL
5JN311J8AM
5JN311J8AN
5JN311J8AO

3) Przestępujemy do demontażu radia fabrycznego wyjmujemy. Nie jest to nic trudnego a praca jest łatwa i szybka. Część która trzyma radio fabryczne wyjmujemy od góry tam gdzie pokazują górne strzałki. Jeśli mamy trudności znaczy to że nie używamy wystarczającej siły, gdyż plastik jest trzymany tylko prostymi spinkami.

4) Jeżeli mamy nawigacje seryjną REJ/REC to wyjmujemy nakładkę i odkładamy na bok. Nakładkę trzeba po prostu pociągnąć do siebie od góry, jest ona trzymana tylko spinkami plastikowymi. Odłączamy radio seryjne i je wyciągamy. Przystępujemy do przygotowania  wpierw złącza elektrycznego dla nowej nawigacji. Bierzemy adapter typu METRA 71-6502-01 dla aut Chryslera i według instrukcji obsługi która powinna znajdować się w nawigacji złączamy kable. Jak nie chcemy lub nie umiemy ich złączyć to kupujemy złącze proste typu METRA PR-0180 (Pioneer) które w sekundę wtyka miedzy złącze seryjne Jeepa które wyjęliśmy z seryjnego radio i złącze do radia Pioneer. Na zdjęciu poniżej mamy łatwe złącze METRA PR-0180 miedzy Pioneer a Jeepem. Radio powinno juz mieć zasilanie. Jeśli nie używamy łatwego złącza (adaptera) to proszę się upewnić, że wszystkie złącza kabli są dobrze izolowane taśmą elektryczną lub specjalnymi nakładkami, gdyż w przeciwnym razie może być zwarcie które może stać się kosztowne do usunięcia i naprawy.

5) Jeżeli mamy system Boston Acoustics to proszę przejść do punktu 6 i dalej do. Jeżeli nie posiadamy tego systemu przechodzimy do punktu 7.

 

6) Złącze do głośników Boston Acoustics nie będzie można podłączyć do tylu naszej nowej nawigacji. Trzeba mieć specjalny adapter lub odciąć cały system Boston Acoustics i „przekablować” każdy glosnik. Jeśli chcemy „przekablować” cały system to najpierw idziemy od każdego głośnika oddzielnie z normalnym kablem głośnikowym i albo je łączymy wszystkie poza-seryjnym nowym wzmacniaczem, albo ciągniemy je do przodu żeby podłączyć do nowej nawigacji. Wzmacniacz Boston Acoustics znajduje się pod bocznym 1/4 panelem z lewej strony bagażnika auta. Załóżmy że trzymamy system Boston Acoustics i nie zastosujemy adapter nie utrudniając sobie życia. Zatem podłączamy adapter typu METRA C2R-CHR4 miedzy nową nawigacje a złącze od głośników Boston Acoustics które właśnie odłączyliśmy od seryjnego radia. Poniżej zdjęcie METRA C2R-CHR4. Jeżeli używamy adapter typu METRA CHTO-01 robimy tak samo. Proponuje użyć adapter C2R-CHR4 lub inny który też posiada złącze SWI wbudowane w sobie jak mamy kontrole radia z kierownicy, gdyż potem nie będzie nam potrzebna jedna z części (która jest dość kosztowna!)

Wzmacniacz Boston Acoustics

7) W przypadku kiedy nie mamy systemu Boston Acoustics bierzemy  złącza głośników które wyjęliśmy z seryjnego radia i podłączamy je do nowej nawigacji.

 

8) W tym momencie powinniśmy juz mięć głos w radiu. Zależnie od posiadanego radia podłączamy adapter do anteny.  Przykładowa cześć METRA 40-CR10. Jedna końcówka idzie do końcówki anteny którą wyjęliśmy z seryjnego radia a druga końcówka wchodzi do nowej nawigacji. Na zdjęciu mamy pokazany tył nawigacji Pioneer. Antena na tym zdjęciu jest podłączoną w lewym dolnym rogu.

9) Jak mamy sterowanie radiem w kierownicy to przechodzimy do punktu 10. Jeśli nie posiadamy sterowania w kierownicy lub chcemy z tego zrezygnować przechodzimy do punktu 11.

 

10) Jeśli założyliśmy uprzednio adapter C2R-CH4 który ma wbudowany moduł SWI-CAN to podłączamy do niego SWI-PS (do radia Pioneer) lub inny zależnie od marki nowej nawigacji. Programujemy adapter według instrukcji. Przy programowaniu będzie nam potrzebny długopis lub wykałaczka bo będziemy musieli przyciskać mały guziczek który znajduje się na SWI-CAN. Według instrukcji będziemy musieli „kluczykowa”, naciskać guziki na kierownicy i przyciskać guziczek na SWI-CAN.  Programowanie jest dość łatwe lecz nie zawsze się udaje za pierwszym razem. W wypadku braku możliwości zaprogramowania adaptera spokojnie możemy wysłać email do autora tego artykułu z prośbą o pomoc pod adres PolishAir42@wideopenwest.com . Kontroler SWI-PS/X (część zależna od marki nawigacji) podłączamy do nawigacji z tylu. Na zdjeciu mamy adaptery PAC (Pacific Audio) SWI-CAN I SWI-PS

 

11) Podłączamy antenę GPS do nawigacji. Ustawiamy ją tam gdzie jest widoczne „gołe niebo”. Proponuje położyć ją w środku auta przy wylotach wentylacji przy przedniej szybie i nie bawić się w przekablowania jej na zewnątrz. Na zdjęciu antena GPS Pioneer AVIC-D3 przymocowana z przy wylotach od szyby.

 

12) Jeżeli mamy iPoda to podłączamy odpowiedni kabel do niego z tylu nawigacji i prowadzimy go do lokacji którą wybieramy. Proponuje schowek pasażera. Kabel ładuje iPoda a cały jego interfejs widzimy na nowej nawigacji także jest nam nie potrzebny i może być schowany. Na dodatek go nie widać co nie naraża nas na wybicie szyby i jego kradzież! Na zdjeciu mamy iPod 30GB podlaczonego do Pioneer.

 

13) Nawigacje montujemy ponownie używając zestawu METRA 99-6501 (lub podobnego zrobionego dla Jeep Grand Cherokee WK). UWAGA: Miejsca jest z tyłu mało a kabli jest stosunkowo dużo. Jeśli mamy adapter SWI-CAN lub oba SWI-CAN i SWI-PS to radze je wepchnąć do tylnego dolnego prawego rogu za wylotem nawiewu. Przykręcamy cały zestaw i mocujemy nakładkę. Nakładka powinna wejść bez trudu, proszę się upewnić że dolna centralnie położona spinka nakładki wchodzi w dziurkę poprawnie. Na zdjęciu mamy nawigacje wkręconą w kit METRA 99-6501 gotową do włożenia do otworu.

Na zdjęciu mamy wymienioną nawigacje. (Logo Jeep sprowadzone)

Interfejs iPoda

Wygląd końcowy po wymianie w Grand Cherokee WK 2005r.

UWAGI:

- Jeśli mamy system VES musimy liczyć się że stracimy możliwość kontrolowania go poprzez nowa nawigacje. System dalej działa przez słuchawki z tylu. (Przy dużym nakładzie pracy można przerobić go aby działał w głośnikach).

- Przed przystąpieniem proszę upewnić się czy nie mamy Systemu Boston Acoustics. W takim wypadku będziemy musieli albo przekablować auto albo kupić specjalny adapter który został wyżej opisany.

- W trakcie montaży ważną rzeczą jest izolacja kabli i to aby żaby każdy został należycie zaizolowany. Łatwy jest do spalenia moduł rozdzielczy pod maską w WK który kosztuje 500USD.

- Należy pamiętam, że przy takiej instalacji TRACIMY system Bluetooth uConnect. Lecz to nie powinien być powodem do zniechęcenia gdyż w dzisiejszych czasach można do każdej nawigacji dokupić Bluetooth lub kupić z wbudowanym w sobie!

- Nakładki są dostępne w ASO lub na e-Bay. Inne części takie jak moduły i złącza są dostępne m.in. w punktach Centrum Car Audio - CCA lub na eBay.

FAQ i problemy:

Jak inaczej możemy połączyć iPod w Grand Cherokee z nie-seryjną nawigacją/radiem?

Mamy kilka opcji ale najlepszą ZAWSZE jest kabel od producenta radia kiedy radio jest przygotowane pod  iPoda. Możemy tez iPoda podłączyć przez złącze Auxillary 3.5mm (wtedy radio go nie ładuje i trzeba używać iPoda do sterowania muzyką). Można też użyć tak zwanego FM Transmitter który jest podłączany do iPoda i wysyła muzykę poprzez fale FM. W ostatniej opcji należy pamiętać, że trzeba szukać nieużywanych fal FM na których nadawany będzie sygnał, jak również jakość dźwięku nie będzie cyfrowa.

Nie słyszę głosu, dlaczego?

- Są dwa powody. Albo masz system Boston Acoustic i nie użyłes adaptera lub nie przekablowałeś głośników, albo adapter/przekablowanie jest źle podłączone do nowej jednostki.

Gdzie mam ustawić antenę GPS?

- Jak już wyżej opisano najlepiej ustawić ją gdzieś w aucie gdzie antena ma tzw. widoczność na „gołe niebo”. Proponuje pociągnąć od nawigacji pod deską rozdzielczą i przeciągnąć ją do przednich wylotów powietrza na przednią szybę. Proszę zobaczyć zdjęcie umieszczone wyżej (pkt. 11).

Jaką nawigacje najlepiej kupić?

- To zależy od tego gdzie się mieszka. Na rynek USA/Kanada zdecydowanie najlepsze i najpopularniejsze nawigacje produkuje Pioneer i Alpine. Na rynku Europejskim oczywiście istnieją inne warunki, koszta itd. dlatego warto przejść się do sklepu z car/audio i zasięgnąć wiedzy która nawigacja ma najdokładniejsze mapy i najłatwiejszy interfejs użytkownika. Przykładowo nawigacja Pioneer AVIC-F700BT na rynku Europejskim jest tylko jedną z wielu które mają język Polski, mapy na 30 krajów europejskich i ładny interfejs.

Warto odłączyć system Boston Acoustics?

- Zależy czy się jest dużym audiofilem. Z odłączeniem systemu są też dodatkowe koszta oraz fakt, że taka czynność może wydawać się dość trudna dla osoby która wcześniej czegoś takiego nie robiła. Auto ma zainstalowany wzmacniacz firmy Kicker 4 kanałowy na głośniki w drzwiach przednich i tylnych (zmienione na Polk Audio) i w całości ze zmienionymi głośnikami z przodu audio gra znacznie lepiej niż w standardowym systemie Boston Acoustics. Proszę mieć na uwadze, żee w takim przedsięwzięciu będziemy potrzebowali nowy wzmacniacz, kable RCA i kit zasilania jako rzeczy niezbędne.

Czy VES (tylny system entertainment) będzie nie działać jak go odłącze?

- Nie. Wszystko gra normalnie przez słuchawki.

Czy da się nawigacje przerobić żeby całe menu działało w czasie jazdy i odtwarzało filmy DVD?

- W większości modeli jest to możliwe lecz to zależy od konkretnego modelu. Trzeba wziąć pod uwagę, że oglądanie filmów z przodu w wielu krajach jest zabronione i karane przez Policje. W takim wypadku radze sprawdzić w wyszukiwarce lub na stronie producenta (m.in. google lub na takich stronach jak http://www.avic411.com ) o szczegółach danego modelu.

Na nawigacji pisze że jest Sirius lub XM Ready. Co to jest?

- Sirius i XM (Sirius-XM po połączeniu obu korporacji) to jest radio satelitarne. Działające na terytorium USA i południowej Kanady. W przypadku kiedy mieszkasz w USA/Kanadzie to dostępny jest moduł do odpowiedniego radia w sklepie, który możesz podłączyć do swojej nawigacji i kontrolować satelitarne radio przez nawigacje zamiast kupować oddzielny odbiornik. W USA jest też możliwość odbierania Sirius Backseat TV, czyli telewizji satelitarnej która jest przekazywana do tyłu nowych Jeep Grand Cherokee z systemem VES.

 

Materiał opracował Piort Rolek (PA86) i w razie konieczność udzieli wszelkiej możliwej pomocy pisząc pod adres:  PolishAir42@wideopenwest.com

Powyższy dokument w formacie PDF (2,5MB) [ tutaj ]

 

 

opracował: Piotr Rolek - PA86 [ @ ]

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google