MODEL
Jeep - Grand Cherokee (2005-2010)
WH - Wymiana filtra paliwa (CRD)
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD - WH prod. 12/2005
Uwaga:
instrukcja serwisowa zaleca zdjęcie klem z akumulatora oraz przestrzega przed szkodliwymi dla zdrowia właściwościami paliwa (tzn. ON)
Narzędzia:
- klucze nasadowe: 7 mm, 10 mm,
- imbus 5 mm
- torx 20
- śrubokręt płaski
- boczne cążki do ciecia drutu, lub kombinerki
- słoik > 250 ml
- szmaty czyste i brudne,
- pojemnik na odkręcone śruby
- spray antykorozyjny (niekoniecznie wiodącej marki na wu)
Czas:
0.5 - 1 h (dotyczy roboty pierwszorazowej/okazjonalnej i bez powikłań; następny filtr wymieniłbym w 10 min)
Stosunki anatomiczne:
Filtr paliwa został przez MB przemyślnie zintegrowany z silnikiem i schowany pomiędzy głowicami, przed turbosprężarką (fot. 01, 02). Posiada czujnik wody i króciec do jej drenażu. Jest łatwo dostępny od góry silnika, przyblokowany jednak przez rurę dolotową sprężarki.
Etapy:
1. Zdejmujemy ozdobną pokrywę silnika (klucz nasadowy 10 mm, 2 śruby, pociągamy do góry i przodu, fot. 03).
2. Demontujemy plastikową rurę dolotową: patrz Demontaż i montaż obudowy filtra i dolotu powietrza - przed turbosprężarką
3. Odpinamy wtyczkę czujnika wody na filtrze (fot. 04, 05)
4. Rozpinamy opaski na przewodach paliwowych (oryginalne rozpina się łatwo płaskoszczypami/ lub śrubokrętem), zdejmujemy przewody (wcześniej szmata na filtr, bo się odrobinę poleje) i zabezpieczamy je przed zabrudzeniem, a opaski przed spadnięciem.
5. Popuszczamy obejmę filtra (imbus 5mm), wyjmujemy filtr (fot.5a).
6. Wyjmujemy zespól czujnika wody/drenażu:
6.1. odkręcamy (torx 20, fot. 06) dwa wkręty mocujące na górnej powierzchni filtra (fot. 07).
6.2. przekręcamy nieco zespół czujnika, żeby wyszedł spod łapek (fot. 08) i wyjmujemy go (uwaga: nie połamać, bo długi i plastikowy; siedzi z oporem na 2 O-ringach, fot. 09, 10).
fot. 08
6.3. zlewamy paliwo z filtra do słoika.
7. Montujemy zespól czujnika wody/drenażu do nowego filtra:
7.1. wykręcamy króciec drenażu wody, sprawdzamy drożność, wkręcamy z powrotem.
7.2. zakładamy nowe O-ringi (jeśli stare budzą wątpliwości), płuczemy ON i wkładamy cały zespół czujnika do nowego filtra.
7.3. przekręcamy, mocujemy wkrętami.
8. Wkładamy nowy filtr na miejsce, dociągamy obejmę (imbus 5mm).
9. Zakładamy przewody paliwowe, zapinamy opaski (oryginalne świetnie się zapina cążkami do cięcia, fot. 11), wpinamy wtyczkę czujnika wody (uprzednio psik do wtyczki sprayem).
fot. 11
10. Montujemy rurę dolotowa (WAŻNE: uwaga na czekającą pułapkę! patrz: Demontaż i montaż obudowy filtra i dolotu powietrza - przed turbosprężarką)
11. Sprawdzamy szczelność przewodów paliwowych i zespołu czujnika wody/drenażu na filtrze podczas pracy silnika (service manual milczy na temat konieczności odpowietrzania filtra, wiec nie odpowietrzałem - silnik zaskoczył po ca 10 sek. kręcenia, a i później zachowywał się bez problemów). Ale może jednak warto odpowietrzyć? – patrz: Odpowietrzanie i drenaż wody z filtra paliwa
12. Zakładamy ozdobną pokrywę silnika. Najpierw tylna krawędź w 2 uchwyty, następnie 2 śruby.
zdjęcia i opracowanie: egon4x4