Jeep
Jeep - Grand Cherokee (1999-2004)
co i kiedy wymieniać
Krótko i na temat co ile jaki olej wymieniać:
-
olej w skrzyni biegów: katalogowo co ok. 30 tyś km,
-
olej w silniku: najlepiej co rok lub co 6-12 tys. km, zależnie od eksloatacji,
-
olej w mostach: najlepiej co rok lub co 20-50 tys. km, zależnie od eksploatacji (zalecenie wymiany corocznej dotyczy Quadra-Drive lub mostu z LSD),
-
olej w reduktorze: najlepiej co rok (dotyczy NV247) lub dwa (NV242), lub co 30-50 tys. km, zależnie od eksploatacji,
poprawne sprawdzenie poziomu oleju
Istotną kwestią jest należyte sprawdzenie poziomu oleju i tak:
Olej silnikowy - sprawdzamy za pomocą bagnetu, na ciepłym silniku, ok. 5-10 minutach po wyłączeniu silnika (tak, aby olej miał czas spłynąć do miski). W niektórych modelach podziałka ma dwa zakresy (cold i hot) do sprawdzania również na zimnym, jednak miarodajna jest tylko podziałka dla ciepłego silnika i to nią należy się sugerować.
Olej skrzyni biegów - Wszystkie nasze silniki benzynowe oraz diesle 3.1 zblokowane są ze skrzynią pracującą na oleju ATF (obecnie zalecany jest do wszystkich ATF 4+), sprawdzamy poziom przy pomocy bagnetu. Olej sprawdzamy na rozgrzanej skrzyni (trzeba przejechać kilkanaście kilometrów, temperatura skrzyni ma niewiele wspólnego z temperaturą silnika!), przy PRACUJĄCYM silniku, w położeniu N (w 4.7 dopuszczalne jest także sprawdzanie na P). Wskazane jest przewajchowanie przez wszystkie przełożenia przed sprawdzaniem, żeby równo rozprowadzić olej (Czyli np. robimy R => N => D => N).
Olej reduktora - reduktor sprawdzić możemy odkręcająć górną śrubę (wlewową). Jeśli wsadzając mały palec jesteśmy w stanie dotknąć powierzchni oleju (lub wręcz olej się wylewa), wówczas poziom jest prawidłowy.
Olej mostów - mosty sprawdzamy otwierając (czy odkręcając) zatyczkę wlewową, i podobnie jak w reduktorze, powinniśmy być w stanie dotknąć powierzchni oleju.
jaki olej i do czego
Poniżej zamieszczamy tabelę z podziałem olejów wg kategorii silników:
dla silnika 4.0 I6
Silnik fabrycznie |
5.7 litra 5W30 |
Silnik wg jeepnietych |
5.7 litra w zakresie 0-15W, 30-50, zależnie od indywidualnych preferencji. |
Układ Chłodniczy |
ok. 14 litrów, z drobnymi wahaniami zależnie od rocznika |
Skrzynia biegów |
9,5 litra ATF 4+, przy wymianie standardowo ok. 4 litrów |
Reduktor |
1,3 litra ATF 4+ dla skrzyni NV242; 1,7 litra „NV247 t-case fluid” dla NV247 |
Most Przód |
1,2 litra 75W140 (z dodatkiem do LSD w przypadku QD) |
Most Tył |
1.6 lita 80W90 (light duty) lub 75W140 (heavy duty) z dodatkiem przy LSD; 2.24 litra 75W140 z dodatkiem w QD |
Wspomaganie |
Mopar Power Steering Fluid |
Hamulce Fabrycznie |
DOT 3 lub DOT 4 |
Hamulce wg jeeepnietych |
DOT 4 |
dla silnika 4.7 V8
Silnik fabrycznie |
5.7 litra 5W30 lub 10W30 (HO) |
Silnik wg jeepnietych |
5.7 litra w zakresie 0-15W, 30-50, zależnie od indywidualnych preferencji. |
Układ Chłodniczy |
ok. 14 litrów, z drobnymi wahaniami zależnie od rocznika |
Skrzynia biegów |
13,3 litra ATF 4+, przy wymianie standardowo ok. 5-6 litrów |
Reduktor |
1,3 litra ATF 4+ dla skrzyni NV242; 1,7 litra „NV247 t-case fluid” dla NV247 |
Most Przód |
1,2 litra 75W140 (z dodatkiem do LSD w przypadku QD) |
Most Tył |
2,24 litra 80W90 (bez QD i LSD, light duty) lub 75W140 z dodatkiem LSD z QD lub LSD |
Wspomaganie |
Mopar Power Steering Fluid |
Hamulce Fabrycznie |
DOT 3 lub DOT 4 |
Hamulce wg jeeepnietych |
DOT 4 |
dla silnika 3.1TD I5
Silnik fabrycznie |
ok 7-7.5 litra 15W40 lub 10W40 |
Silnik wg jeepnietych |
zakres 5-15W, 40-50. |
Układ Chłodniczy |
około 12 litrów |
Skrzynia biegów |
5,5 litra ATF 4+ |
Reduktor |
1,7 litra „NV247 t-case fluid” dla NV247 |
Most Przód |
1,2 litra 75W140 (z dodatkiem do LSD w przypadku QD) |
Most Tył |
2,24 litra 80W90 (bez QD i LSD, light duty) lub 75W140 z dodatkiem LSD z QD lub LSD |
Wspomaganie |
Mopar Power Steering Fluid |
Hamulce Fabrycznie |
DOT 3 lub DOT 4 |
Hamulce wg jeeepnietych |
DOT 4 |
dla silnika 2.7CRD I5
Silnik fabrycznie (manual) |
6,5 litra 10W40 lub 5W30 (stałe temp. poniżej -10*C), 5W40 |
Silnik wg jeepnietych |
ok. 8 litrów 5W40 lub 0W40, zależnie od preferencji |
Układ Chłodniczy |
ok. 14 litrów, z drobnymi wahaniami zależnie od rocznika |
Skrzynia biegów |
ShellT 3403 Automatic Transmission Fluid |
Reduktor |
1,7 litra „NV247 t-case fluid” dla NV247 |
Most Przód |
1,2 litra 75W140 (z dodatkiem do LSD w przypadku QD) |
Most Tył |
2,24 litra 80W90 (bez QD i LSD, light duty) lub 75W140 z dodatkiem LSD z QD lub LSD |
Wspomaganie |
Mopar Power Steering Fluid |
Hamulce Fabrycznie |
DOT 3 lub DOT 4 |
Hamulce wg jeeepnietych |
DOT 4 |
UWAGA:
www.jeepnieci.pl nie ponoszą odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody spowodowane niewłaściwym wykorzystaniem udostępnionych informacji przez użytkownika!
schemat napędów tutaj
wymiana oleju - krok po kroku tutaj (według Cebby - jeepslimited)
wymiana oleju w skrzyni tutaj (by Przemek)
wymiana oleju w mostach tutaj (by Goliacik)
wymiana oleju w reduktorze tutaj (by Przemek)
wymiana oleju "All in One" w formacie PDF - tutaj [2.10 MB]
opracował: mendelmax & goliacik
materiał zaczerpnięto z www.wjjeeps.com