photo
PORADNIK KUPUJĄCEGO

Jeep - Grand Cherokee (2005-2010)

 

Poradnik jest stworzony żeby nam pomóc kupić „pewnego” Grand Cherokee WK/WH i wiedzieć co powinno być sprawdzone przed zakupem. Nie pozwólny oszukiwać się sprzedawcą!

 

Zanim pojedziemy na jazde próbną powinniśmy sprawdzić:

Carfax / AutoCheck. Przy zakupie WK z USA sprawdzamy jedną lub najlepiej obie bazy danych wypadków, rejestracji, przebiegów itd auta. Carfax / AutoCheck tylko wskaże nam historie auta w USA/Kanadzie także prosze wziąć pod uwagę historie auta po transporcie do Polski. Nie każdy wypadek, akcja serwisowa lub przerejestrowanie jest figuruje w tych bazach danych. Tutaj możemy znaleźć przewodnik jak odczytać Carfax. Historię auta sprawdza się poprzez numer VIN (Vehicle Identification Number).

 

Przy jeździe próbnej wizualnym sprawdzianie powinniśmy zwrócić uwagę na:

  • Sprawdzamy czy zawieszenie nie skrzypi lub czy amortyzatory nie są do wymiany. Najlepiej sprawdzamy to poprzez jazdę po jakiejś nierównej nawierzchni i skręcając w tą i z powrotem przy stałej prędkości.
  • Sprawdzamy skrzynię biegów. Zmiana biegu przy pomocy AutoStick powinna być płynna. Dodatkowo przy zmianie z P i R na D  nie powinno być żadnego huku lub większego szarpnięcia/drgania. W skrzyni 545RFE która jest używana w silnikach 4.7L i 5.7L może to oznaczać zużyty zacisk na górze przedniego dyferencjału.
  • Sprawdzamy hamulce. Drgania przy hamowaniu mogą być spowodowane najczęściej przez zużyte tarcze.
  • Sprawdzamy czy nie ma wycieków pod podwoziem auta. Wyłącznie woda która się skrapla z przodu od klimatyzacji jest normą.
  • Sprawdzamy nadwozie czy nie ma żadnej korozji. Dodatkowo sprawdzamy czy wszystkie szczeliny miedzy głównymi częściami karoserii są podobne. Tabliczka z nr VIN powinna się znajdować z lewej strony podszybia + na progu drzwi kierowcy.
  • Sprawdzamy poziomy wszelkich płynów. Sprawdzamy czy nie ma żadnych wycieków.
  • Przy kupnie WK sprawdzamy czy światła zostały zmienione z USA na Europe.
  • Sprawdzamy szyby boczne auta. Boczne szyby powinny mięć znaczek Chrysler’a.
  • Boczne lusterko kierowcy powinno mieć napis zależnie od rocznika modelowego podobne do tych dwóch przykładów: „Objects may appear closer than they apear” lub „Objects may appear closer than they seem”
  • Sprawdzenie błędów diagnostycznych. Robimy tzw. „kluczykowanie” przekręcając kluczykiem ON-OFF-ON-OFF-ON. Ta metoda nie działa w każdym WK/WH, w takim wypadku podpinamy auto do skanera OBDII.
  • Sprawdzamy EVIC czy nie ma innych informacji o błędach np.  „Service Elec. Brake”, „Service Tire Pressure System” , „Service 4WD.”
  • Sprawdzamy wszelkie inne kontrole ABSu, ESP, Elektronicznego systemu gazu, TPMS, Airbag.
  • Gdyby auto było wyposażone w system 4WD QTII lub QDII sprawdzamy czy 4Lo się załącza poprawnie.
  • Sprawdzamy czy amortyzator maski i tylnej klapy nie jest do wymiany (dość częsta przypadłość)
  • Sprawdzamy czy auto od razu się zapala. Rozruszniki w WK/WH często psują się przy niższych przebiegach.
  • Sprawdzamy ile kluczyków właściciel posiada. Dwa kluczyki powinny być standardowo. Brak drugiego kluczyka oznacza ze będziemy musieli nowego programować w ASO. 3+ kluczyk możemy zaprogramować sami.
  • Sprawdzamy stan skóry na kierownicy i stan skóry na przednich fotelach gdyby były wyposażone w ten materiał. Zużyta skóra jest bardzo częsta w WK i nie musi oznaczać że właściciel nie dbał o auto.
  • Sprawdzamy przy większej prędkości czy nie ma żadnych wibracji. Wibracje często ale nie zawsze są powodowane przez nieprawidłowo wywarzone koła.
  • Sprawdzamy czy nie ściąga auta do prawej lub lewej. Zła zbieżność kół na ogół jest powodem tego zjawiska.
  • Sprawdzamy czy auto posiada instrukcję obsługi.
  • Sprawdzamy czy elektryczna regulacja lusterek bocznych działa.
  • Sprawdzamy elektryczną regulacje przednich foteli.
  • Sprawdzamy stan opon i czy będzie niezbędna zmiana w najbliższym czasie.
  • Nie pasujące naklejki lub znajdujące się w dziwnych miejscach mogą ale nie koniecznie muszą zdradzać niefortunną historie auta. Naklejki w zależności od wyposażenia:
    • o 3.7L – Laredo, 4x4, 3.0L Diesel lub CRD (tylko WH) na klapie, Rocky Mountain (tylko Rocky Mountain Edition), Jeep / 65 (Tylko 65th Anniversory Edition) z boku, Jeep na masce + klapie.
    • o 4.7L – Laredo, Limited, 4x4, Flex-Fuel E85 Ethanol, 3.0L Diesel lub CRD na klapie, Trail rated, Rocky Mountain (tylko Rocky Mountain Edition), 65 / Jeep (tylko 65th Anniversary Edition) z boku, Jeep na masce +klapie.
    • o 5.7L – 5.7L, Hemi, Overland, Limited, 4x4, 3.0L Diesel lub CRD na klapie, Trail rated z boku, Jeep na masce + klapie.
    • o 6.1L – SRT8 na klapie, Jeep na masce.

 

 Dodatkowo sprawdzamy opcje/wyposażenie:

  • Sprawdzamy klimatyzacje i ogrzewanie - czy wszystkie opcje nawiewu działają poprawnie.
  • Gdyby auto było wyposażone w ogrzewane fotele sprawdzamy czy działają.
  • Gdyby auto było wyposażone w seryjny hak sprawdzamy czy opcja TOW/HAUL działa. TOW/HAUL powinien zmienić punkt przełożeń skrzyni i wyłączyć 5 bieg.
  • Gdyby auto było wyposażone w system bluetooth uConnect sprawdzamy czy system działa z pomocą urządzenia z bluetooth.
  • Sprawdzamy czy wszystkie sensory drzwi działają prawidłowo.
  • Gdyby auto było wyposażone z systemem A/V VES sprawdzamy czy tylny DVD działa. Fabryczne WK/WH z VES ma jedną parę słuchawek.
  • Gdyby auto było wyposażone w automatyczne wycieraczki sprawdzamy czy system jest sprawny spryskując przednią szybę wodą z ustawionym pokrętłem wycieraczek przynajmniej na druga najwolniejszą pozycje + w EVIC włączonym „Rain Sensing Wipers? Y”
  • Sprawdzamy czy elektryczna regulacja pedałów jest sprawna.
  • Sprawdzamy czy tempomat działa sprawnie.
  • Gdyby auto było wyposażone w kamerę cofania lub czujniki sprawdzamy czy system jest sprawny.
  • Sprawdzamy czy elektryczna regulacja szyb działa.
  • Sprawdzamy czy  radio lub/i nawigacja sprawnie działają. Poszczególne głośniki możemy sprawdzić przez zmianę balansu w radiu.

 

Gdyby auto było kupione w Polsce sprawdzamy czy ma:

  • Dowód rejestracyjny.
  • Umowa ubezpieczenia OC + potwierdzenia opłaty składki.
  • Karta pojazdu (obowiązkowo bo inaczej będzie problem z przerejestrowaniem auta na siebie)

 

Auto z LPG:

  • Karta gwarancji instalacji gazowej
  • Homologacja instalacji gazowej
  • Homologacja butli gazowej

 

Kiedy kupujemy auto w USA od diler’a powinny być te dokumenty:

  • Akt własności auta  - „Vehicle Title”. W wypadku gdyby auto należało aktualnie do banku prosimy diler’a żeby zdobył dla nas akt własności od banku lub wysyłamy do banku akt kupna.
  • Tymczasowa tablica rejestracyjna lub w wypadku niektórych stanów kartka która daje upoważnienie tymczasowe do poruszania się auta po drogach. „Temporary Plates”
  • Akt rejestracji auta „Vehicle Registration”
  • Umowa ubezpieczenia OC od kupującego nie jest zawsze potrzebna w USA. Ogólnie jest tylko potrzebna w wypadku gdyby to było kupującego pierwsze auto lub było brane na kredyt.
  • Akt sprzedaży danego stanu.
  • Karta gwarancji. Nawet w wypadku wygaszonej generalnej rejestracji powinniśmy tą kartę posiadać bo istnieje w USA wiele różnych gwarancji które dalej mogą obejmować nasze auto. W wypadku kupna 2005 WK mamy gwarancje na 7 lat / 70tys mil na silnik, system jezdny i transmisje. Gwarancja tylko może być przełożona na drugiego właściciela i musimy to zrobić w ciągu 14 dni. Opony, VES i inne systemy w WK/WH mogą też mieć dodatkowe gwarancje.

 

Wychodząc na przeciw oczekiwaniom chętnym do zakupu JEEPa Grand Cherokee 2005-2010 zamieszczamy dokument w formacie PDF, tak by można było wydrukować nasze uwagi i zabrać ze soby, by nie zapomnieć o jakimś istotnym podpunkcie:
- poradnik kupujące w PDF - [ tutaj]

 

opracował: Piotr Rolek - PA86 [ @ ]

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google